M/S Hindustan

Call sign
GLVI
Class
LR100A1 whith freeboard
Shipping company
Nationality
Great Britain flaggGreat Britain
Home port

Shipyard

Name
Build year
1940
Yard number
460
Month of delivery
juni

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
5.245
Net tonnage:
3.035
Deadweight:
8.930

Engine

Propulsion:
Engine size:
Ukjent
Built by:
W.Doxford & Sons Ltd.,Sunderland
Speed:
10,5

Dimensions

Length:
437'0''
Beam:
56'5''
Draft:
25'5''
  • Historikk:
    v/Einar Ottarsen Onsøien.

    6.1940: Levert til Hindustan Steam Sg Co Ltd (Common Bros Ltd), Newcastle, GBR - HINDUSTAN
    1.12.1942: Beliggende i Bone, Algerie, bombet av fly fra aksemaktene mens hun losset krigsmateriell. Fikk store brannskader, reparert og satt i fart igjen,
    /1954: Solgt til Rederi A/B Atos (Allan Børjesson), Helsingborg, Sverige - ALMEN
    /1963: Solgt til T. Stafilopatis m.flere (G. Th. Sigalas), Piraeus, GRC - SAS
    /1972: Solgt til George T. Sigalas, Piraeus, GRC
    18.10.1976: Anløp Las Palmas med maskinproblemer
    12.11.1976: Avgikk Las Palmas etter reparasjon, men måtte returnere igjen neste dag som følge av nye maskinproblemer
    29.12.1976: Forlot Las Palmas etter reparasjon, fikk lekkasje i dårlig vær
    8.1.1977: Måtte søke shelter i Rosas Bay, Spania, litt sør for grensen til Frankrige
    16.2.1977: Ankom Piraeus, GRC, under slep og lagt opp,
    5.1979: Solgt til tyske opphuggere som videresolgte henne til Spania
    23.7.1979: Ankom Santander, Spania, under slep og hugget.



    Maskineri:
    Dieselmotor, 2S.C.SA, 3 cylindere diam. 29 5/8" & 91 5/16" . Maskineri bygget ved Wm. Doxford & Sons,Ltd. Sunderland, Uk.

    Sources

    Lloyd's Register, diverse årganger

    Miramarshipindex.nz

    Boken "The Trade Increase", A Centenary history of NOREX PLC, utgitt av World Ship Society 1993.