D/S Lurvik

Shipyard

Name
Build year
1899
Yard number
11
Month of delivery
Februar

Tonnage

Gross tonnage:
84
Net tonnage:
29
Deadweight:
135

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 23 IHK 154
Speed:
9

Dimensions

Length:
86.5'
Beam:
17.6'
Draft:
8.6'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde   
    Fakta om DSTO-tjeneste ved historiker Atle Wilmar.

    02/1899: Levert som LURVIK til A. Ervik, Kristiansund N 
    00/1900: Solgt til  Christiansunds Havfiskeselskap ( P. Halse ) Kristiansund N                           
    00/1902: Overført til A. Ervig, Kristiansund N
    00/1906: Solgt til Thomas Olsen, Kristiansund N, nytt navn  GAA PAA
    00/1915: Solgt til Nils A. Ringdal m. fl., Ålesund 
    08/1919: Overført til Petersen, Ringdal & Co. A/S, Ålesund 
    00/1926: Overført til A/S D/S Gaa Paa (O. Petersen & A. Ringdal A/S) Ålesund 
    00/1928: Overført til Norges Bank avd. Ålesund 
    12/1928: Solgt til Reidar Øien, Ålesund 
    12/1929: Solgt til Ole Solbjørg, Ålesund
    00/1930: Forlenget: 12.4' v/Storvik mek. Verksted Kristiansund N. Brutto: 104 tonn. NET: 48 tonn.
    09/1940: Tjenestegjorde i Divisional Sea Transport Officer (DSTO) Island i perioden 26. september
                   1940 til 23. mai 1945. Sjøfolk påmønstret i nevnte periode var i utenlandsk alliert marine. 
                   DSTO Island var en del av den britiske marinen, men båtene gikk med sivile besetninger.
    00/1946: Solgt til P/R Ole Pettersen, Ålesund 
    01/1947: Solgt til Svein Notøy, Haugsbygd, Ålesund, nytt navn  STADT
    00/1948: Ny motor: Hjelset   BHK 120 - omdøpt HAUGSTAD
    00/1950: Overført til t til Sigurd Notøy m. fl., Ålesund
    00/1955: Solgt til Torbjørn Bøe P/R, Ålesund, nytt navn  ARTIK
    00/1961: Kondemnert og solgt til Ålesund Støperi A/S for opphugging.