M/S Carferry Viking II

Call sign
LKXN
Class
DNV1A1 Bilferge
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1964
Yard number
160
Month of delivery
Juli

Tonnage

Gross tonnage:
3.669
Net tonnage:
1.784
Deadweight:
928

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 10200
Built by:
Ishikawajima Harima Heavy Ind.,Aioi
Speed:
18

Dimensions

Length:
99,48m
Beam:
17,73m
Draft:
4,78m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    07/1964: Levert som VIKING II til Otto Thoresen Shipping Co. A/S, Oslo 
    00/1964: Omdøpt CARFERRY VIKING II
    09/1968: Overført til Thoresen Car Ferries A/S, Oslo 
    12/1976: Solgt til Lloyds Leasing Ltd ( British Rail Shipping & International Services) London, UK nytt navn  EARL WILLIAM
    00/1979: Overført til Lloyds Leasing Ltd ( Sealink U.K. Ltd ) London, UK
    04/1992: Solgt til Adonis Shipping Co. Ltd., Valetta, Malta, nytt navn  WILLIAM
    07/1992: Omdøpt  PEARL WILLIAM
    00/1994: Overført til Adonis Shipping Co. Ltd ( Ionian Ferries ) Valetta, Malta 
    04/1996: Solgt til P. & L. Ferries, Valetta, Malta, nytt navn  MAR - JULIA
    00/1997: Solgt til Lucky Shipping SA,Kingstown, St. Vincent & Grenadines, nytt navn CESME STERN
    00/2000: Solgt til Windward II Ltd (Windward Agencies Ltd) Kingstown, nytt navn  WINDWARD II
    02/2011: Solgt til Armandla Icon Shipping Corp. Pte. Ltd., Zanzibar, Tanzania
    o4/2011: I kollisjon med en lekter den 3/4-2011 og sank. Var under slep fra Nassau til San Domingo for opphugging .Total loss


    Maskineri:
    2 stk. Dieselmotorer 4-takt enkeltvirkende 2 a 12 cyl. diam. 400 x 460 mm.
    Pielstick bygget ved AB. Lindholmens mek. Verksted, Gøteborg.