v/H. Larsson-Fedde.
05/1920: Levert som ROBERT MÆRSK til D/S A/S Svendborg (A. P. Møller) København, Danmark
08/1935: Solgt til D/S A/S Gudvin (H. Gjerpen) Oslo, nytt navn GUDVEIG
01/1940: Torpedert og senket den 25/1 av tysk ubåt U 19(Kapitänleutnant Joachim Schepke) i pos. 4,5 n.m. øst av Longstone Light på reise Tyne til Oslo med kull. 10 personer omkom.
Maskineri:
Triple dampmaskin - 3 cylindere diam. 14.5"-27"-44". Maskineri bygd ved Kjøbenhavns Flytedok og Skipsverft, København, Danmark. Kjeler bygget ved A/B Karlstads mek. Verkstad, Karlstad, Sverige.
Minnehallen i Stavern skriver:
(D/S GUDVEIG Exs. ROBERT MÆRSK) var på reise fra Tyne til Bergen med kull.
25. januar 1940 ble hun torpedert av tysk u-båt U-19 (Kapitänleutnant Joachim Schepke)
i posisjon 55.22 Nord og 1.30 W 37 n. mil nord for Newcastle, utenfor Langstone fyrskip.
Skipet sank på sekunder, og 10 mann omkom ved torpederingen. Åtte ble reddet og satt
i land i Methill. Skipet var på den tiden nøytralt.
De norske som omkom med D/S GUDVEIG:
Jens Aage Kjeld Johannessen - Styrmann
Henry Olav Bjerke - Sjømann
Augen Beier - 2. maskinist
Bredo Adriansen - Stuert
Rudolf Andersen - Maskinmester
Ellis Andersen - Matros
Hans Erik Krogh, Dansk Lettmatros
Simon Sørensen, Dansk Messegutt
ukjentsjømann: ? Linder, Fyrbøter
Passasjer: Kasimir Komorow
Se også:
https://uboat.net/allies/merchants/ship/207.html
Latitude: 55.42
Longitude: -1.3
Minnehallen i Stavern.