D/S Veritas

Other names
ex Domino,ex Transport I,es Domino,ex Ørnafors,ex Polvo,ex Hammar
Call sign
LFFS - LFCG
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1907
Yard number
311

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
209
Net tonnage:
163
Deadweight:
350

Engine

Propulsion:
Engine size:
Nhk 15 Ihk 70

Dimensions

Length:
99.0'
Beam:
22.7'
Draft:
9.3'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.

    00/1907: Levert som HAMMAR til Hammars Glasbruks A/B (O. Falk ) Hammar, Sverige                 
    00/1914: Forlenget 26.7'-DWT:390 t.BRT:264 tonn. NET:170 tonn
    00/1914: Overført til Rederi A/B Hammar ( O. Falk ) Hammar , Sverige                                        
    00/1915: Solgt til Rederi A/B Hammar ( J. Danielsson ) Hammar, Sverige                           
    00/1916: Solgt til Broms & Dam,Stockholm, Sverige, nytt navn  POLVO                                                       
    00/1917: Solgt til A. G. Andersson, Harnøsand, Sverige                                    
    00/1919: Solgt Wargøens Rederi A/B (F. G. Samuelsson) Vargøn,nytt navn  ØRNAFORS
    00/1922: Overført F.G.Samuelsson & Hellefors Bruk A/B ( Th. Wigelius ) Gøteborg      
    03/1925: Solgt til Leiv Gotaas,Oslo, nytt navn  DOMINO
    04/1925: Solgt til A/S Domino (Osvald Rosenvold ) Oslo                                             
    10/1925: Solgt til I/S Domino ( Haakon Rachlew ) Sandefjord                                     
    00/1926: Overført D/S A/S Løven (Haakon Rachlew) Sandefjord, nytt navn  TRANSPORT  I
    08/1927: Solgt til D/S Eksp. Joh. Thorseng,Oslo                                                    
    09/1927: Omdøpt  DOMINO
    02/1928: Solgt til D/S Veritas ( Bertrand Jacobsen ) Arendal, nytt navn  VERITAS
    04/1938: Solgt til D/S A/S Veritas ( O.Børresen ) Oslo                                                 
    05/1939: Overført til Dampskibsselskapet Veritas, Oslo                                               
    03/1947: Ny motor: B & W      BHK 300   Fart: 8 knop  omdøpt  RANDESUND
    00/1951: Overført til D/S Veritas ( Joh. P. Mathisen ) Oslo                                               
    04/1955: Overført til D/S Veritas ( Øistein Lande ) Haugesund                                         
    04/1959: Solgt til Mikal Myklebusthaug P/R, Fonnes, Bergen, nytt navn   FRAMY
    00/1965: ny motor: Alpha   BHK 230   Fart:
    02/1967: Overført til Frans Myklebusthaug P/R, Fonnes, Bergen                                    
    08/1971: Forlatt brennende 10 n.m. syd av Ryvingen Fyr den 20/8 på reise Oslo til Bodø med stykkgods.Drev på land på Gjeslingene ved Ryvingen. Kondemnert januar 1972.


    Se også
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsv.html#Vef