v/Håkon Larsson- Fedde, Farsund.
KONTRAHERT 1917 AV D/S A/S SUND v/ LOUIS POULSEN & CO. KRISTIANIA.
KONTRAKTEN SOLGT 1920 TIL H. KUHNLE, BERGEN.
04/1921: Levert som KONG BJØRN til Det Søndenfjeldske-Norske Dampskipsselskap, Kristiania
04/1940: Lå i svensk havn ved det tyske angrepet på Norge.
08/1940: Hentet hjem til hjemmeflåten.
07/1948: Solgt til Skips A/S Hauges Rederi ( A. Hauge ) Tromøy, Arendal, nytt navn TORA
11/1956: Solgt til Skips A/S Otteid ( Frederik F. Zimmer ) Oslo, nytt navn INGER
11/1958: Solgt til Arendal Skipsopphugning, Arendal (Rigget ned til lekter) nytt navn BONAFIDE
10/1960: Skroget solgt til I/S Surplus Trading, Kjöpmannsskjær, Tönsberg.
00/1961: Opphugget.
Maskineri:
Dampmaskin - 3 sylindere diam. 14" -23" - 38" x 27".
bygd ved Larvik Slip & Verksted, Larvik, Norge.
Kjeler samme.
Hendelse fortalt av sønn til Overstyrmann Sigurd Olsen, Leiv Per Olsen.
TORA lastet koks i London juli 1953 for Odense, Danmark. Ved hjelp av finmasket netting som rekkverk ble det lastet relativt høy dekks last. Under dårlig vær røyk styrekjettingen (forbindelse mellom ratt og ror). TORA la seg på tvers i uværet og mesteparten av dekks lasten på fordekket forsvant til sjøs. Skaden ble reparert og vi fortsatte gjennom "Kieler" kanalen mot Danmark. En times tid før anløp Odense grunnstøtte TORA på en sandbanke og sto fast. Ble trukket av neste dag ved flo sjø. Lossing i Odense gikk som normalt.
Sterke opplevelser for en 10 åring for første gang til sjøss med sin far, Overstyrmann Sigurd Olsen.