D/S Standard

Other names
ex Rønnaug
Call sign
LCQV
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1921
Yard number
3
Month of delivery
April

Tonnage

Gross tonnage:
916
Net tonnage:
530
Deadweight:
1.375

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 108

Dimensions

Length:
217.1'
Beam:
32.4'
Draft:
12.4'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    04/1921: Levert som RØNNAUG til D/S A/S Røisheim (Erling Lund) Kristiania 
    11/1923: Solgt til A/S Standard ( J.B. Stang ) Kristiania, nytt navn  STANDARD                          
    00/1925: Overført til A/S Standard ( J.B. Stang ) Oslo                               
    10/1928: Solgt til D/S Peder Most A/S( A.Victor ) Svendborg, Danmark, nytt navn  PEDER MOST
    09/1934: Solgt til Newfoundland West Indies S. S. Co. Ltd ( O. Olsen ) St.Johns, Newfoundland, Canada, nytt navn  JOHN CABOT
    00/1937: Ny motor: Compound 4 cyl.  NHK  66  Fart:
    09/1946: Solgt til D/S A/S Magnhild ( M. Clausen ) Haugesund, nytt navn  MAGNHILD
    01/1947: Sank etter kollisjon den 3/1-1947 nær Gedser Light med damper UMBA på reise Kolding til Gdynia med levende hester.

    Maskineri:
    Dampmaskin, 3-sylinder, diam.: 13.8’’–22,4’’–38,0’’. Maskineri bygd ved Motala mek.
    Verkstads nya AB. Motala Sverige. Kjeler samme.