Skonnert Rap

Tonnage

Gross tonnage:
114
Net tonnage:
106
Deadweight:
180
Cargo Volume
45.5

Engine

Dimensions

Length:
83.5'
Beam:
22.7'
Draft:
10.4'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    00/1857: Levert som RAP til Fried. Otto & Søn, Farsund 
       i/1860: Solgt til H.P. Eide, Farsund 
       i/1862: Solgt til Fredrik. A. Otto m.fl., Farsund 
    00/1864: Overført til H. P. Eide m.fl., Farsund 
    00/1865: Overført til Fredrik A.Otto m.fl., Farsund 
    00/1867: Solgt til O. Reinertsen m.fl., Farsund
    00/1868: Overført til O. Reinertsen m.fl., Haugesund 
    03/1869: Solgt til T. Eide m.fl., Haugesund
    10/1871: Solgt til O. C. Wærenskjold, Larvik 
    01/1873: Solgt til O. A. Skavrager m.fl., Brevik 
    12/1875: Overført til N. A. Skavrager m.fl., Brevik 
    00/1880: Solgt til J. E. Lehmkuhl, Bergen 
    00/1890: Havarerte i Ofoten i sterk storm. Kjøpt som vrak av Schøllber & Bradseth, Bodø 
    00/1916: Innsatt motor: Bolinder   BHK 50
    00/1916: Ommålt: BRT:114 tonn. NET: 74 tonn. Dim: 87.9'-22.7'- 10.9'
    04/1919: Solgt til Chr. Fredriksen, Melbu, Stokmarknes, nytt navn  RAPP II
    00/1934: Overført til Hadsel Sparebank, Melbu 
    00/1936: Solgt til J. Angell & Sønner, Svolvær
    00/1937: Ombygd:Brutto:148 t.Net:82 t. Dwt:200 t.Lgd.91.2'
    00/1938: Ny motor: Scandia    BHK 130    Fart: 8  knop
    00/1968: Solgt til Angell Hopen A/S ( Einar Angell ) Svolvær 
    05/1970: Solgt til Johan Pettersen, Hennes, Svolvær 
    10/1972: Sank etter lekkasje den 1/10-1972 nord av Landegode på reise
                   Bodø til Stamsund med bygningsmatrialer.

    Kapteiner:    
    i/1860 -  O. Reinertsen
    i/1862 - R. Reynertsen
    i/1864 - 1865 O. Reinertsen
    /1865 - 1866 R. Reynertsen
    /1866 - 1867 O. Reinertsen
    /1867 - 1873 N. Reinertsen
    /1873 - 1875 J.O. Hansen
    /1875 - 1880 H.M. Ugelstad