Bark Orleans

Other names
Comus
Call sign
WHNK
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1879
Yard number
115

Tonnage

Gross tonnage:
686
Net tonnage:
632
Deadweight:
1133

Engine

Dimensions

Length:
186,7'
Beam:
30,6'
Draft:
18,0'
  • Historikk:

    1879: Levert som COMUS til J. Thompson, Glasgw, UK.
    1899: Solgt til H. Harmarange, Nantes, Frankrike. Omdøpt - ORLEANS
    1901: Solgt til A. Michaud, Nantes. Frankrike.
    1908: Solgt til Skibs A/S Orlans v/ J.W. Prebensen, Risør

    Farter:
    Guano trafikk.

    Skipsfører:
    K. E. Lindstøl 1908-09

    Endelig skjebne:
    15/4 Mahe - Dunedin, New Zealand. Guano. Lekk. Forlatt 1909 17/6 S44g18m O140g39m (7 omkommet). Én livbåt ankom Cape Sorell, den andre savnes.


    Fra Bjørn Haave:

    Kaptein Knut Eriksen Lindstøl forteller om ORLEANS endelikt: 

    Kaptein Knut Eriksen Lindstøl var født i Søndeled i 1877 og her en dramatisk historie å fortelle:

    Min mest kritiske reise var antagelig i 1909 med bark "ORLEANS" på reise fra Mahe, Seychellene med en ladning guano bestemt for Dunedin N.Z. Fartøiet sprang lekk i en orkanaktig storm vest for Tasmania, hvorefter vi styrte for nærmeste nødhavn, Hobart. Efter 4 dagers usigelig slit med seilas og pumping, kantret og sank fartøyet 17. juni på 44 grader S og 300 nm vest av Tasmania. Efter megen vasklighet fikk vi begge livbåter på vannet, hvori mannskapet fordeltes, og da været bedaget seg, seiltes for Marcquari Hrb. Tasmania (den eneste bebodde plass på vestkysten). Den 6. dagen fikk vi land i sikte, men den følgende natt i storm og tykke forsvant styrm. båt. Strøm og vind førte oss langt nordover, men vi kan den følgende aften efter 7 dager i livbåten inn til Marcquari Hrb., hvor det forkomne mannskap ble særdeles vel mottatt og forpleiet.

    Autoritetene i Tasmania gjorde all anstrengelser for å finn den savnede båt. Efter 14 dagers søk langs kysten fant et utsendt parti en del vrakrester, men av mannskapet fantes ingen spor.

    Sources

    Bjørn Haave