M/T Milford

Other names
ex Athelduchess
Call sign
LNEV
Class
LR
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1929
Yard number
406
Month of delivery
April

Tonnage

Gross tonnage:
8.971
Net tonnage:
5.292
Deadweight:
13.774

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 2840
Speed:
11

Dimensions

Length:
475.0'
Beam:
63.3'
Draft:
35.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    04/1929: Levert som ATHELDUCHESS til  United Molasses Co.Ltd., Liverpool, UK
    08/1943: Grunnstøtte den 20/8-43 på The Smalls i Irskesjoen på reise Swansea New York i ballast. Brakk i to. Akerskipet satt på land, forskipet sank.
    00/1948: Nytt forskip og større del av midtskip bygd
    00/1948: Solgt til I/S Milford ( Yngvar Hvistendal ) Tønsberg, nytt navn  MILFORD
    00/1954: Solgt til Soc.Commerciale A.Vloeberghs SA. Antwerpen, Belgia, nytt navn  JEAN MARIE
    00/1956: Solgt til Comp. Naviera Mara Ltda, Monrovia, Liberia, nytt navn  MANO
    00/1957: Ombygd til bulkcarrier:Dwt:13.410 t.Brt:8.705 t.Net:5.334 tonn Dim:492.0'- 63.3'- 31.4'
    00/1959: Solgt til Motorlines Ltd. Nassau, Bahamas, nytt navn  BAHAMA COUNT
    00/1959: Ny motor: Mirrless   BHK 4200   Fart:  
    00/1962: Solgt til A/S Asplund ( Otto Rønneberg ) Moss, nytt navn  RONGA
    00/1964: Solgt til Cia.de Nav.Victoria Neptuno SA.(Teh-Hu S.S.Co.Ltd),Monrovia, nytt navn   BILLY
    00/1966: Solgt til Comp. Nav. Pearl SA ( Teh-Hu S.S. Co. Ltd ) Monrovia, Liberia 
    00/1970: Overført til Comp. Nav. Pearl SA ( Panocean Shipping Agency ) Monrovia, Liberia 
    08/1971: Blåste på land den 17/8-1971 av en taifun ved Lantao Island, Hong Kong. Kondemnert.
    11/1971: Solgt til Taiwan for opphugging. Ankom Kaohsiung den 8/11-1971

    Maskineri:
    Dieselmotorer 2 stk. 4 takt enkeltvirkende - 2x6 cylindere diam. 630x1300mm.
    Lisensbyggede B & W. ved J. G. Kincaid & Co. Ltd. Glasgow, UK.