v/H. Larsson-Fedde.
Bygd som dampskip: Motor: Triple 3 cyl NHK 326
02/1909: Levert som CHUMPON til A/S Det Østasiatiske Kompani, Bangkok
00/1914: Overført til A/S Det Østasiatiske Kompani, København, Danmark
00/1915: Ny motor: B & W BHK 1580 NHK 357
00/1916: Solgt til Den Norske Stat (G.M. Bryde ) Kristiania, nytt navn LANDVARD
12/1917: Solgt til Statens Skipsfartsdirektorat ( Lauritz Kloster ) Kristiania
11/1920: Solgt til A/S Norsk Rutefart (S.O.Stray & Co.A/S) Kristiansand S, nytt navn SONGVAAR
08/1924: Solgt til Klosters Rederi A/S ( Lauritz Kloste r) Kristiania/Oslo, nytt navn LANDVARD
00/1927: Solgt til Bankline Ltd ( A. Weir & Co ) Glasgow, UK, nytt navn FORAFRIC
00/1934: Solgt til Williamson & Co., Glasgow, UK
00/1935: Solgt til Wing Ning S.S.Co.Ltd ( Williamson & Co ) Hong Kong
12/1941: Senket ved flyangrep i desember utenfor Phillipinene i pos. N 03.40' E 121.00' på reise Sandaken for Hong Kong og Australia med kull og stykkgods.
Maskineri:
1909 :
Triple dampmaskin, 3cylindere, diameter, 21,5”–36,5”–62,0”. Maskineri bygget ved Barclay, Curle & Co. Ltd, Glasgow, Scotland.
1915:
Dieselmotor, 4takt enkltvirkende, 6cylindere, diameter 670 x 1000 mm. B&W maskineri lisensbygget av Barclay, Curle & Co. Ltd, Glasgow.