M/S Landvard

Other names
ex Chumpon
Call sign
WLRB - MPWF
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1909
Yard number
475
Month of delivery
februar

Other

  • Participant in WW1

Tonnage

Gross tonnage:
3.453
Net tonnage:
2.122
Deadweight:
4.950

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 1580 NHK 357

Dimensions

Length:
329.7'
Beam:
47.1'
Draft:
25.6'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Bygd som dampskip: Motor: Triple 3 cyl   NHK 326

    02/1909: Levert som CHUMPON til A/S Det Østasiatiske Kompani, Bangkok
    00/1914: Overført til A/S Det Østasiatiske Kompani, København, Danmark
    00/1915: Ny motor: B & W   BHK 1580   NHK 357   
    00/1916: Solgt til Den Norske Stat (G.M. Bryde ) Kristiania, nytt navn  LANDVARD
    12/1917: Solgt til Statens Skipsfartsdirektorat ( Lauritz Kloster ) Kristiania 
    11/1920: Solgt til A/S Norsk Rutefart (S.O.Stray & Co.A/S) Kristiansand S, nytt navn  SONGVAAR
    08/1924: Solgt til Klosters Rederi A/S ( Lauritz Kloste r) Kristiania/Oslo, nytt navn  LANDVARD
    00/1927: Solgt til Bankline Ltd ( A. Weir & Co ) Glasgow, UK, nytt navn  FORAFRIC
    00/1934: Solgt til Williamson & Co., Glasgow, UK
    00/1935: Solgt til Wing Ning S.S.Co.Ltd ( Williamson & Co ) Hong Kong
    12/1941: Senket ved flyangrep i desember utenfor Phillipinene i pos. N 03.40' E 121.00' på reise Sandaken for Hong Kong og Australia med kull og stykkgods.

    Maskineri:
    1909 :
    Triple dampmaskin, 3cylindere, diameter, 21,5”–36,5”–62,0”. Maskineri bygget ved Barclay, Curle & Co. Ltd, Glasgow, Scotland.

    1915:
    Dieselmotor, 4takt enkltvirkende, 6cylindere, diameter 670 x 1000 mm. B&W maskineri lisensbygget av Barclay, Curle & Co. Ltd, Glasgow.