T/T Landbreeze

Other names
ex Stanwell,ex Fort Cheswell
Class
DNV
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1945
Yard number
Nr 472
Month of delivery
august

Tonnage

Gross tonnage:
10.722
Net tonnage:
10.296
Deadweight:
16.549

Engine

Dimensions

Length:
523.6'
Beam:
68.2'
Draft:
30.2'
  • Historikk:

    1945: August levert U.S. Maritime Commission, Washington, USA som T/E (T2) - FORT CHESWELL
    1947: Oktober solgt til stanhope steamship co. Ltd. London. Skipet kom under britisk flagg og fikk navnet T/T (T2) - STANWELL
    1959: 24. Juli forlot hun opplagsbøyene i Milford Haven, England.
    1959: Oktober ble hun solgt til a/s sjøfart, Lillesand, rederiet T. S. Bendixen, Lillesand. Kjøpesum Br. pund 75 000.
    1960: Disponent selskapet omdöpt til S. Bendixen a/s, Lillesand.

    Skipet skulle brukes til strømproduksjon ved industrier i Scandinavia (Det var en ekstrem tørkesommer det året.)

    Skipet kom under norsk flagg og fikk navnet T/T LANDBREEZ. Skipet hadde kontrakt med industrien i Moss for strømleveranser, men på grunn av forsinkelser så ble denne kontrakten kansellert. Rederiet fikk ny kontrakt med industrien i Sundsvall, Sverige. På grunn av maskinfeil måtte hun slepes til Skutskjær i nærheten av Sundsvall, Sverige, hvor hun skulle levere strøm.

    1960: 2. Januar ankom skipet Skutskjær. Da skipet ankom Skutskjær så begynte regnet og vannmagasinene i Sverige å fylles opp. Kontrakten ble kansellert da det i Skandinavia ble vann nok til ordinær strømproduksjon.

    (skipet leverte ikke strøm, men fikk i stedet strøm fra land i den perioden skipet lå ved skutskjær.)

    1960: Februar - LANDBREEZ  ble solgt for Br. Pund 98 000 til Panoras corp. Monrovia.
    Skipet skulle leveres i Stockholm i mai måned.

    1960: 4. Juni avgikk Stockholm som T/T PANARGY. Hun fører nå liberia flagg. Første turen for nye eiere gikk hun rett i opplag i Lisboa og kom ikke i fart igjen før i slutten av året.

    1961: Mars ble hun lagt opp i New York.

    1961: November ble hun solgt på tvangsauksjon for US. Dollar 203 100 til Maryland Shipbuilding, drydock, company, Baltimore. Skipet ble så forflyttet til Baltimore for opplag.

    1963: I begynnelsen av året er det rapportert at hun har fått innsatt "nytt" turboelektrisk maskineri. Dette maskineri var produsert i 1945 av general electric, Lynn .(Om dette var et annet skips maskineri eller om det var til overs fra den store produksjon av skip under krigen vites ikke.)

    1963: 20. Januar forlater hun havnen i Baltimore som T/T SIROD under Liberia flagg. Eiere er nå Maryland International sa. (Maryland shipbuilding & drydock co, Baltimore, med kontor i Panama) Nå kommer en periode av uhell som følger skipet en god stund fremover.

    På reise fra Tampico til Hamburg. I februar fikk hun rett etter avgang feil på det elektriske systemet og seilte til bake til Tampico for reprasjon. Innen hun kom frem til Hamburg med en last av fyringsolje tok skipets egen beholdning av bunkers slutt og hun måtte bukseres til Hamburg. Under slepingen til Hamburg hadde hun en liten grunnstøting, men hun kom flott etter ca. en halv time.
    På reise fra New Orleans til Karachimeden lastet med (på svensk heter det spannmål) Den 7. mai fikk hun maskinhavari på posisjon 36 grader 25`N og 15 grader 54`V.
    Skipet kom igjen under buksering og ankom den 11. mai til Gibraltar. Ved besiktigelse fant man store skader på fundament og lager på maskineriet samt lekkasje i styrbord kjele. Hun hadde også mistet styrbord anker med 15 favner kjetting. Etter reparasjonen kunne hun i slutten av mai måned fortsette reisen.
    Ved inspeksjon av maskineriet i Karachi fant man store skader på kjelene. Skadene på kjelene ble midlertidig reparert slik at hun kunne seile til Palermo på verksted slik at skadene kunne utbedres permanent.

    1964: 15. mars gikk hun i opplag i Baltimore, USA.
    1964: November ble hun solgt til cia. Nav. Capistrano sa. Monrovia.
    1965: 14. januar avgikk hun Baltimore for Port Arthur, Texas. Nå var navnet på skipet T/T CAPISTRANO hun førte Liberia flagg.
    1967: mars ble skipet solgt til kjøpere på Formosa.
    1967: 7. april ankom hun Kaoshiung for opphugging.

    Besetningen om bord var:

    Skipsfører Øyvind Torstensen fra Tromøy i Milford Haven og under forseglingen til Norge og Sverige.

    Skipsfører Bjarne Nikolaisen fra Flørnes i perioden i Sverige
    1. Maskinist/Maskinsjef ombord hele perioden var Arne Corneliussen jr. fra Lillesand.

    Totalt under oppholdet som strømleverandør ved Skutskjær var det 4 personer.

    (Skipsfører Bjarne Nicolaisen var selvbestaltet messegutt og 1. Maskinisten Arne Corneliussen jr. var selvinnsatt kokk på si.)