v/H.Larsson-Fedde.
10/1930: Levert fra Deutsche Werk A/G, Hamburg, Tyskland til Odd Bergs Tankrederi A/S (Odd Berg) Oslo. - KOLL
4/1942: Torpedert og sank 6/4 i pos. N 35.00, W 69.00 av Tysk ubåt U 571 (Korvettenkapitän Helmut Muhlmann) - øst av Cape Hatteras på reise fra Curacao til Halifax og UK.
6 personer omkom.
Maskineri:
2 stk.ieselmotor , 2takt, dobbeltvirkende, hver 3cylindere,diam. 600x900mm. MAN askineri bygget ved Machinenfabriek Augsburg-Nürnberg AG. Augsburg, Tyskland.
Minnehallen i Stavern skriver:
M/T KOLL var på reise for å slutte seg til konvoi i Halifax. Den 6. april 1942 ble hun torpedert av tysk U-571 (Korvettenkaptitän Helmut Möhlmann) i posisjon 34.39 N og 68.25 W, rett øst av Cape Hatteras.
KOLL eksploderte og sank, mens brennende gasolin løp ut over havet under en voldsom røyk- og varmeutvikling. 1. Maskinist Einar Gulbrandsen og motormann Johannes Tjøne omkom i eksplosjonen. Samme dag, og ikke langt unna, ble rederiets KOLLSKEGG torpedert. Fem livbåter fra to skip av samme rederi, med til sammen nesten 80 mann, drev om på havet øst for Hatteras. En av båtene ble observert samme dag og reddet. 7. april blåste det opp til kuling, og sleperne mellom livbåtene brakk. 11 mann fra Koll mistet kontakt med de øvrige. Fire dager senere ble de tatt opp av portugisisk båt og landsatt i Lisboa 25. april. De to andre båtene fra Koll kom inn i vekslende vær, fra stille til storm. Alle frøs og hadde smerter i benene. Den 14. april døde stuert Sigurd Askeland. Den 15. april ble den ene båten reddet av sveitsisk skip, ST. Cergue og ført til New York. Den 16. april ble folkene i den andre båten tatt opp av portugisisk skip og landsatt i Philadelpia, USA. Seks mann omkom.
De norske som omkom med KOLL:
Johannes Kjøne - Motormann
Sivert Andreas H. Handegård - Styrmann
Einar H. Gulbrandsen - Maskinsjef
Sigurd Berntin Askeland - Stuert
Se også:
https://www.uboat.net/allies/merchants/ship/1506.html
http://www.warsailors.com/singleships/koll.html
Latitude: 35
Longitude: -69