v/H.Larsson-Fedde
11/1915: Passolt Steamship Co. Inc.,New York, USA - MORRIS ADLER
1/1916: Ejnar Stensrud, Skien - TIP TOP
2/1916: A/S Jotunfjell (Olsen & Ugelstad) Kristiania - JOTUNFJELL
1/1917: Torpedert av tysk U-båt UC 21 (Oberleutnant zur See Reinhold Saltzwedel) SW av Penmarch, slept inn til Lorient og reparert.
1/1919: A/S Luksefjell (Olsen & Uglestad) Kristiania - JOTUNFJELL
1925: A/S Luksefjell (Olsen & Uglestad) Oslo - JOTUNFJELL
2/1934: Grunnstøtte syd av Brønnøysund, berget av bergnings damperne STÆRKODER og PARAT. Reparert og forlenget.: DWT: 4.500 tonn BRT: 2.842 tonn. NET: 1.509 tonn. DIM: 282.8'-43.6'- 25.2.'
9/1934: Omdøpt - VARANGFJELL
11/1939: A/S Malmfart (Reinh. Mithassel) Oslo - VARANGBERG
9/1941: Torpedert og senket den 26/9 av tysk ubåt U 203 i pos. N 47.50' W 24.50' i konvoi HG 73 på reise fra Melilla til Cardiff med jernmalm.
Maskineri:
Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 21.0"-34.5"- 57.0". Maskineri bygget ved Great Lakes Engineering Works, Ashtabula, OH. USA. Kjeler bygget ved Marine Boiler Work Co. Worth Bros Co. Toledo, OH. USA.
Se også:
https://www.uboat.net/wwi/ships_hit/3206.html