Jernbark Araby Maid

Call sign
HNTV
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1868
Yard number
66
Month of delivery
Oktober

Tonnage

Gross tonnage:
873
Net tonnage:
810

Engine

Dimensions

Length:
194.3'
Beam:
32.3'
Draft:
19.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    10/1868: Levert som ARABY MAID til William Thompson & Co, Leith, UK. ( Bygd som fullrigger )
    12/1894: Solgt til A/S Araby Maid ( M. Engelstad ) Larvik ( nedrigget til bark )  
    11/1903: Sank etter kollisjon den 21/11-1903  med damper  DENVER  utenfor Dry Tortugas, Florida på reise Mobile til Rosario med Pitchpine.

    Skipsførere:  
    1894 - 1899: O. Larsen
    1899 - 1903: A. Hansen


    Tilleggsopplysninger v/ Bj. Haave


    Her er et tillegg til historien om "Aarby Maid" fortalt av  Ole Larsen. En ganske spesiell historie. To separate kollisjoner i løpet av 26 timer. 

    Min første tur til sjøs var med bark "Araby Maid". På reisen mellom Mobile og Rosario, etter 11 døgn i sjøen, hadde vi kollisjon med amerikansk skonnert. Vi fikk så megen skade at vi måtte gjøre vendereis til Mobile, skipene lå nemlig side om side, og i den svære sjøen slo riggen mot hverandre, og det formelig regnet ned over dekk med rær, blokker og mastetopper. Etter ca.en 1/2 times forløp kom vi fra hverandre. Vi fikk også et stort hull i baugen, da det ene ankret ble revet ned fra bakken. Det var svær sjø så vi hadde en jobb med å få rigget til, så vi kunne føre seil igjen. Det var også meget vind. Vi lå for to stumper da kollisjonen inntraff. Vi fikk imidlertid satt fokk og merseil, og vi hadde nu rum vind og kurs for mobile. Alle mann var nu dødstrette. Så møtte vi ulykke nummer to idet en stor merikansk passasjerbåt d/s"DENVER" gikk rett på oss med 15 mils fart Gamle "ARABY MAID" ble omtrent kuttet av på midten, og kantret og sank på 4 - 5 minutter. Vi fikk hvert vårt livbelte og hoppet overbord. "DENVER" hadde søkelys og plukket oss alle sammen opp, men to mann var døde beltene. 6 dager senere var vi i New York. De to kollisjonene var med bare 26 timers mellomrom. Det var i 1903 i Floridastredet.

    Sources

    Bj. Haave