1789 - Bygd i England, og målte etter norsk målebrev 100 1/2 trelaster og 64.5 kommerce læster - rundt 130 reg.tonns.
Lengde 79.0 foot
Avatand mellom stevnen og fokkermasten bare 23.5 foot
Briggen ble under navn LA CASSANDRE tatt fra England av franskmenne og prisedømt i 1793. Navnet ble forandret til LA CORNELIA og samme år solgt til Ole Gabrielsen, Stavanger, som straks seilte den hjem til Norge.
I januar 1794 ses han å ha solgt 5/6 parter i skuta for 5599 riksdaler til sin bror, Helmich Gabrielsen, og i 1795 ble også kjøpmann Peder Pedersen partseier.
På en reise til Middelhavet ble den i august 1798 oppbrakt til Malaga og beslaglagt av engelskmennene. Det lykkes til slutt kapteinen å få den frigitt, så den endelig kunne avseile i juni 1799, og ankom til Stavanger 5.august 1799. Mannskapet hadde da vært hjemmefra i 2 1/2 år.
1808 - Forliste briggen
De første år førtes briggen av Thore Huusebøe, og omkring 1797 overtok Ole Wagge skuta.