Brigg Gemsen

Tonnage

Gross tonnage:
157
Net tonnage:
147
Cargo Volume
78,5 coml.

Engine

Dimensions

Length:
92.2'
Beam:
23.7'
Draft:
11.4'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    6/1869: M. Wild, Tønsberg - GEMSEN
    /1874: A. Christiansen m.fl., Tønsberg - GEMSEN
    10/1882: Chr. Larsen m.fl., Tønsberg - GEMSEN
    /1883: Alf Monsen m.fl., Tønsberg - GEMSEN
    10/1887: N.F.Adamsen, Svelvik - GEMSEN
    9/1889: P. Wiborg m.fl., Drammen - GEMSEN
    /1891: omrigget til skonnert
    /1897: Andreas N. Ørbeck m.fl., Lillesand - GEMSEN
    11/1901: Forlatt av mannskapet 15/11 i Nordsjøen på reise Boston,Linc. til Arendal med kull.

    Skipsførere: 
    1869 - 1872: I. Iversen
    1872 - 1874: W. Iversen
    1874 - 1883: A. E. Pedersen
    1883 - 1884: O. Jacobsen
    1884 - 1887: E. Jacobsen
    1887 - 1889: N. F. Adamsen
    1889 - 1897: Aug. Christensen
    1897 - 1901: A.N.Ørbeck

    I fart:Nordsjø og østersjøfart

    Utdrag av tingbok for Sand. Folio 252,bok nr. 12

    År 1901 den 4 desember ble sjørett satt av sorenskriveren på hans kontor i Lillesand i overvær av sjøkynding medlemmer O.J.Terjesen og skipsbyggmester Andreas Reinertsen. Hvorda : Foretoges sjøforklaring vedkommende skonnert "Gemsen"s x.kapt.Andreas Ørbeck. Vedkommende meddelte anmodede om anmeldte at skonnert "Gemsen" på reise fra North Shields til Arendal med kulladning efterat skipet hadde utholdt flere dagers storm i Nordsjøen og derunder taget skade og til sist blevetså lekk at pumping var båevet forgjeves og at man 14.november om ettermiddagen fikk et dampskip i sikte. Der ble heist nødflagg og dampskipet sendte båt til skipet. Kapt.og manskap ble således berget om bord i dampskipet.

    Intet tøy bergedes og heller ikke dagboken. I denne anledning begærede han sjøforklaring i Lillesand og fremstillet han to av manskapet som vidtner.

    For skipsassuranseforeningene hvori skipet var forsikret samt for Norddeutche Versicherunggesellschaft hvori fragten var forsikret møtte Carl Knudsen.

    Kapt.Ørbeck bemerkede at han ikke viste hvilket selskap ladningen var forsikret. Han fremlagte en efter hukommelsen utarbeidet beretning om forliset.

    Derefter fremstod som vidtne Thorodor Spelberg 45 år gammel, styrmann på Gemsen og som 2.vidtne Arne Ørbek 20 år og stuert om bord på samme skip, hvilke begge enstemmig på eksaminasjon forsikret at skipet under stormen og i opprørt hav onsdag 15.november to ganger fukk brott over seg hvorved stønnere og bakk ødelagdes og skipet ble lekk samt at vannet uaktet stadig pumping vedblev at stige.

    Neste dag, den 14. medens stormen fremdeles varede, fantes 3` (foot) vann i skipet. Der holdtes skipsråd og bestuttedes at forlate skipet hvis noget annet skib kom til hjelp. Om eftermiddagen kom et dampskip i sikte som optog manskapet i sin båt. Da "Gemsen" ble forlatt var det 3`- 8" vann i fartøyet, og det så ut til at uveiret fremdeles varede ved. Havet var så opprørt at man måtte hoppe i sjøen for at komme i dampskipets båt.Skipet var ved avreisen fra North Shields i fullt sjødyktig stand og vel bemannet. For øvrig vedtog vidnerne riktigheten av kapteinens berettning som oppleses. Vidnerne edfestedes. Forretningen sluttet.

    J.E.Nielsen. O.Terjesen. A.Reinetsen.

    CARL.KNUDSEN OMKOMMET.