23.6. 1952 - Levert fra H. C. Stülcken Sohn, Hamburg, Tyskland til A/S Kosmos v/ Anders Jahre & Co. A/S, Sandefjord, Tråleren ble ved levering solgt til A/S Nordhav, Kristiansund uten fortjeneste for Kosmos.
Kontraheringen og salget var arrangert med samtykke av Finansdepartementet på en slik måte at Kosmos ble gitt adgang til forholdsvis store skattefrie avskrivninger. Dette var en måte å skaffe midler til oppbygging og modernisering av den norske fiskeflåte etter krigen.
Fremdrifts motoren var ikke den man ønsket. Den påtenkte motor var en MAN produsert motor. Denne var ikke å oppdrive grunnet Korea krigen sies det. Motorene som ble montert skaffet rederiet problemer allerede på prøveturen.
Levert (4M-18-K) - NORDHAV til A/S Nordhavet (Jan L. Backer), Kristiansund. Ankom 26/06 til Kristiansund.
1953 - På fiske ved Grønland i juli gjorde den storfangst og produsert 428 tonn saltfisk på en tur.
4/1954 - Brøt ut brann i maskinrommet under opphold i Kristiansund. påførte både rederi og mannskap store tap.
2/1955 - Overtatt av A/S Kosmos (Anders Jahre & Co. A/S, Sandefjord), Kristiansund.
5/1955 - Solgt til Arm. Charles Prentout, Fecamp, Frankrike - nytt navn - CHARLES PRENTOUT
1959 - Solgt til Cia. Generale Italiana della Grande Pesca, Livorno, Italia - nytt navn - GENEPESCA V
1968 - Solgt til Gelesia S.p.A., Cagliari, Sardinia Italia - nytt navn - QUINTUS
11/1973 - Hugget opp av Ditta Lotti, La Spezia, Italia.
Maskineri:
Dieselmotor,2takt enkltvirkende, 6cylindere, diameter 350 x 550 mm. Maskineri bygget ved Waggon und Maschinenbau A.G., Görlitz,Tyskland.