M/S Nordhav 4

Call sign
LAJU
Class
Dnv1A1 Tråler
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1952
Yard number
767
Month of delivery
Juni

Tonnage

Gross tonnage:
617
Net tonnage:
263
Deadweight:
590

Engine

Propulsion:
Engine size:
Bhk 1100
Speed:
12 knop

Dimensions

Length:
191.1'
Beam:
29.4'
Draft:
16. 6 1/2'
  • Historikk:

    23.6. 1952 - Levert fra H. C. Stülcken Sohn, Hamburg, Tyskland til A/S Kosmos v/ Anders Jahre & Co. A/S, Sandefjord, Tråleren ble ved levering solgt til A/S Nordhav, Kristiansund uten fortjeneste for Kosmos.
    Kontraheringen og salget var arrangert med samtykke av Finansdepartementet på en slik måte at Kosmos ble gitt adgang til forholdsvis store skattefrie avskrivninger. Dette var en måte å skaffe midler til oppbygging og modernisering av den norske fiskeflåte etter krigen.
    Fremdrifts motoren var ikke den man ønsket. Den påtenkte motor var en MAN produsert motor. Denne var ikke å oppdrive grunnet Korea krigen sies det. Motorene som ble montert skaffet rederiet problemer allerede på prøveturen.
    Levert (4M-18-K)  - NORDHAV til A/S Nordhavet (Jan L. Backer), Kristiansund. Ankom 26/06 til Kristiansund.
    1953 - På fiske ved Grønland i juli gjorde den storfangst og produsert 428 tonn saltfisk på en tur.
    4/1954 - Brøt ut brann i maskinrommet under opphold i Kristiansund. påførte både rederi og mannskap store tap.
    2/1955 - Overtatt av A/S Kosmos (Anders Jahre & Co. A/S, Sandefjord), Kristiansund.
    5/1955 - Solgt til Arm. Charles Prentout, Fecamp, Frankrike - nytt navn - CHARLES PRENTOUT
    1959 - Solgt til Cia. Generale Italiana della Grande Pesca, Livorno, Italia - nytt navn - GENEPESCA V
    1968 - Solgt til Gelesia S.p.A., Cagliari, Sardinia Italia - nytt navn - QUINTUS
    11/1973 - Hugget opp av Ditta Lotti, La Spezia, Italia.


    Maskineri:
    Dieselmotor,2takt enkltvirkende, 6cylindere, diameter 350 x 550 mm. Maskineri bygget ved Waggon und Maschinenbau A.G., Görlitz,Tyskland.