v/H. Larsson-Fedde
00/1904: Levert som ARIE CORNELIS til ukjent eier ( Bygd av tre)
00/1920: Eid av Ingebright A. Nielsen, Bergen ( Fiskekutter)
00/1921: Ommålt: Brutto 106 tonn. Net: 96 tonn ( Benyttet som lekter)
00/1925: Innsatt motor: Grei BHK 110 Fart:
00/1928: Solgt til Ingvald Liseth m.fl., Kvalvåg, Florø, nytt navn NORDLYS III
05/1934: Solgt til Johs. H. Giæver jr., Hamnnes, Tromsø
03/1938: Overført til A/S M/K Nordlys III ( Johs. H. Giæver jr., Hamnnes ) Tromsø
00/1938: Ny motor: Wichmann BHK 97 Fart: 6,5 knop
00/1938: Ommålt: Brutto: 110 tonn. Net: 60 tonn
00/1949: Ombygd i Kristiansund N
00/1952: Ny motor: Alpha BHK 139 Fart:
06/1959: Solgt til Mathis Nilsen, Rotsund, Tromsø
12/1969: Kondemnert og senket på senkningsplassen Laksen i Halsafjorden på Nordmøre
Besetning: 7 mann
Ikke passasjersertifikatr
Kaptein: Nilsen
Leid motorkutter i erstatningsruten:
Tromsø til Finnmark fra 2.10.43 til 15.1.44.
I perioden gjennomførte 2 turer til Hammerfest, 1 til Honningsvåg, 1 til Båtsfjord,
og 3 turer til Vadsø, tilsammen 7 turer med en samlet distanse på 3424 kvartmil.
.
Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
ved Einar B. Larsen