D/S Justi

Shipyard

Name
Build year
1889
Yard number
22
Month of delivery
Mai

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
165
Net tonnage:
70
Deadweight:
230

Engine

Propulsion:
Engine size:
Nhk 47
Built by:
Alpha-Diesel A/S,Frederikshavn

Dimensions

Length:
107.3'
Beam:
29.4'
Draft:
11.3'
  • Historikk:


    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.


    5/1889 - Levert fra Cochrane, Cooper & Schoffield, Beverley, England til Grimsby Union Steam Fishing Co. Ltd, Grimsby, England - ULYSSES
    1899 - Solgt til F. J. Brown, Grimsby (GY.198).
    1/1915 - Overtatt av The Royal Navy. Brukt som minesveiper - nytt navn - HMS ULYSSES
    7/1916 - Nytt navn -  HMS ULYSSES II
    11/1918 - Returnert til eierne - navn tilbake - ULYSSES
    27.2.1925 - Innkjøpt til Norge av Lauritz Stokka, Sandnes - nytt navn - JUSTI
    14.7.1927 Solgt til D/S A/S Justi v/ Alf Lindø, Haugesund. (R-140-H).
    24.10.1929 - Solgt til Karl Søraas, Bergen.  (B-27-B).
    1937 - Solgt til Math. Michelsen, Angelvik/Bergen.
    1939 - Solgt til Ole K. Rønneberg, Bergen.
    9/1940 - Solgt til A/S Røykenes v/ Sigvald Risanger, Haugesund (R-74-H).
    1949 - Ombygget til motorfartøy ved Brødrene Lothe Flytedokken, Haugesund. Installert dieselmotor. 3-sylinder. 150 BHK. Bygget i 1942.
    1951 - Overtatt av Risanger & Mørch v/ Sigvald Risanger), Haugesund.
    1956 - Ny dieselmotor installert. Alpha. 2-takt/enkltv., 4-sylinder, syl. dim.: 230 x 400 mm. 240 BHK. Bygget i 1947 av Frederikshavn Jernstøberi & Maskinfabrikk, Frederikshavn, Danmark.
    1958 - Overtatt av Risanger & Ytraland v/ Sigvald Risanger, Haugesund.
    1964 - Kondemnert og hugget i fjerde kvartal.


    Maskineri:
    1889 - Triple damåmaskin, 3cylindere diam. 12.5"-19.5"-31.5". Maskineri bygget ved C. D. Holmes & Co. Hull, England.
    1949 - Dieselmotor 3 cylindere.
    1956 - Dieselmotor 2-takt/enkltv., 4cylinder, diam.: 230 x 400 mm. 240 BHK. Bygget i 1947 av Frederikshavn Jernstøberi & Maskinfabrikk, Frederikshavn, Danmark.