M/K Ethel May

Tonnage

Gross tonnage:
64
Net tonnage:
26

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 73
Speed:
7

Dimensions

Length:
67.8
Beam:
18.5'
Draft:
9.1
  • HISTORIKK: 
    v/H. Larsson-Fedde

    00/1893: Levert som seilkutter ETHEL MAY til ukjent eier, UK
                   Opprinnelige mål: Brutto: 51 tonn. Net: 34 tonn
    00/1909: Solgt til A/S Ethel May ( Alexander Andersen, Vesterø ) Fredrikstad
    00/1916: Solgt til Didrik Pettersen, Vega, Mosjøen
    00/1919: Solgt til Johan Wilmann, Trondheim
    00/1934: Solgt til Albert Lorentsen, Hongset, Vega, Sandnessjøen
    12/1939: Solgt til P/R Ethel May ( Otto Kjær, Tromsdalsund) Tromsø
    00/1941: Innsatt motor: Volda   BHK 73   Fart: 7  knop
    00/1941: Ommålt: Brutto: 64 tonn. Net: 26 tonn
    06/1942: Solgt til P/R Ethel May ( J. Jørgensen A/S, Finnsnes ) Tromsø
    08/1945: Solgt til Paul Strøm, Honningsvåg, Tromsø
    06/1955: Solgt til Skips A/S Storsild ( A. Kolstad, Honningsvåg) Hammerfest, nytt navn  STORHAV
    00/1956: Ommålt: Brutto: 71 tonn. Net: 20 tonn
    10/1966: Solgt til Ragnar Breisnes, Lavik i Sogn ) Hammerfest
    00/1966: Ny motor: Normo   BHK 122   Fart:
    02/1875: Solgt til Magnar Vevle, Isdalstø, Bergen
    03/1976: Solgt til Alf Kobbeltvedt, Os, Bergen
    11/1976: Sprang lekk og sank den 21/11-1976 ved Vaagane i Fusa

    Besetning: 6 mann

    Passasjersertifikat for 20 personer

    Kapteiner:
    John Dahl, Hammerfest fra 31/3-1942
    Theodor Grødahl, Tromsø, fra 5/2-1943 


    Leid motorkutter i erstatningsruten:

    Tromsø til Finnmark fra 31.03.42 til 31.10.44.

    I perioden gjennomførte 4 turer til Hammerfest, 2 til Honningsvåg, 1 til Kjøllefjord, 1 til Ifjord,
    2 til Mehavn, 4 turer til Smalfjord, 6 til Båtsfjord og 7 til Vardø og 15 turer til Vadsø, tilsammen
    42 turer med en samlet distanse på 23078 kvartmil. 

    Sjøforklaring:

    Flyangrep (skadet) 11. august 1942. Se sjøforklaring.

    Kollisjon med ukjent fartøy nord for Rangsundøy lykt 24. november 1944. Se sjøforklaring. Hadde da et mannskap på 6.
    Gikk i den anledning i evakueringstransport Finnmark-Mosjøen.

    Innlemmet i Statens krigskaskoforsikring.

    Sources

    Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
    Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
    ved Einar B. Larsen
    Sjøforklaring