v/H. Larsson-Fedde
00/1893: Levert som seilkutter ETHEL MAY til ukjent eier, UK
Opprinnelige mål: Brutto: 51 tonn. Net: 34 tonn
00/1909: Solgt til A/S Ethel May ( Alexander Andersen, Vesterø ) Fredrikstad
00/1916: Solgt til Didrik Pettersen, Vega, Mosjøen
00/1919: Solgt til Johan Wilmann, Trondheim
00/1934: Solgt til Albert Lorentsen, Hongset, Vega, Sandnessjøen
12/1939: Solgt til P/R Ethel May ( Otto Kjær, Tromsdalsund) Tromsø
00/1941: Innsatt motor: Volda BHK 73 Fart: 7 knop
00/1941: Ommålt: Brutto: 64 tonn. Net: 26 tonn
06/1942: Solgt til P/R Ethel May ( J. Jørgensen A/S, Finnsnes ) Tromsø
08/1945: Solgt til Paul Strøm, Honningsvåg, Tromsø
06/1955: Solgt til Skips A/S Storsild ( A. Kolstad, Honningsvåg) Hammerfest, nytt navn STORHAV
00/1956: Ommålt: Brutto: 71 tonn. Net: 20 tonn
10/1966: Solgt til Ragnar Breisnes, Lavik i Sogn ) Hammerfest
00/1966: Ny motor: Normo BHK 122 Fart:
02/1875: Solgt til Magnar Vevle, Isdalstø, Bergen
03/1976: Solgt til Alf Kobbeltvedt, Os, Bergen
11/1976: Sprang lekk og sank den 21/11-1976 ved Vaagane i Fusa
Besetning: 6 mann
Passasjersertifikat for 20 personer
Kapteiner:
John Dahl, Hammerfest fra 31/3-1942
Theodor Grødahl, Tromsø, fra 5/2-1943
Leid motorkutter i erstatningsruten:
Tromsø til Finnmark fra 31.03.42 til 31.10.44.
I perioden gjennomførte 4 turer til Hammerfest, 2 til Honningsvåg, 1 til Kjøllefjord, 1 til Ifjord,
2 til Mehavn, 4 turer til Smalfjord, 6 til Båtsfjord og 7 til Vardø og 15 turer til Vadsø, tilsammen
42 turer med en samlet distanse på 23078 kvartmil.
Sjøforklaring:
Flyangrep (skadet) 11. august 1942. Se sjøforklaring.
Kollisjon med ukjent fartøy nord for Rangsundøy lykt 24. november 1944. Se sjøforklaring. Hadde da et mannskap på 6.
Gikk i den anledning i evakueringstransport Finnmark-Mosjøen.
Innlemmet i Statens krigskaskoforsikring.
Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
ved Einar B. Larsen
Sjøforklaring