M/S Blåveis I

Other names
ex Blia, ex Bratdal, ex Sollund I, ex Csardas
Call sign
LHJL
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1915
Yard number
7
Month of delivery
Juni

Tonnage

Gross tonnage:
251
Net tonnage:
126
Deadweight:
320

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 300
Built by:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset

Dimensions

Length:
38,19m
Beam:
6,88m
Draft:
3,07m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    06/1915: Levert som CSARDAS til A/S Csardas ( R. Lien ) Trondheim
    05/1918: Solgt til A/S Csardas ( Johan Cappelen ) Trondheim
    11/1920: Solgt til van Oppen & Co Ltd., London, UK
    11/1922: Overført til Wm. van Oppen & Co Ltd( The Anglian Steamship Co Ltd ) London, UK
    06/1928: Overført til van Oppen & Co Ltd, London, UK
    04/1931: Solgt til Andr. L. Grønaas, Mosterhamn, Bergen, nytt navn  SOLLUND I
    03/1933: Ny motor: Bolinder   BHK 240   NHK 48   Fart:
    00/1947: Overført til Jenny Grønaas, Bergen
    00/1951: Overført til Andr. Grønaas Rederi, Bergen
    00/1951: Ny motor: Deutz   BHK 300   NHK 36   Fart: 8,5  knop
    03/1960: Solgt til Brødrene Sætre ( Gerhard Sætre ) Bergen
    00/1961: Overført til Gerhard Sætre m.fl., Bergen, nytt navn  BRATDAL
    05/1963: Solgt til Hjellestads Rederi A/S ( Lars Hjellestad ) Bergen, nytt navn  BLIA
    05/1964: Solgt til Ingv. Økland, Torangsvåg, Bergen, nytt navn  BLÅVEIS I
    00/1964: Ny motor: Wichmann   BHK 300   Fart:
    07/1968: Solgt til Arne Larsen P/R, Henningsvær, Svolvær
    01/1972: Solgt til Thorleif Pettersen, Henningsvær, Svolvær
    03/1979: Solgt til Anton Mentzen, Henningsvær, Svolvær
    06/1980: Omdøpt  ANITA-MERETE
    01/1981: Overført til Bjørnar Mentzen, Henningsvær, Svolvær
    00/1988: Ny motor: MTU   BHK 530   Fart:
    07/1993: Grunnstøtte ved Harstad. Lagt i opplag
    02/2003: Slettet den 21/2-2003 som opphugget