D/S M/S Brand III

Other names
Sigurd
Call sign
JWTV LCRT
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1901
Yard number
13
Month of delivery
Oktober

Tonnage

Gross tonnage:
122
Net tonnage:
85

Engine

Propulsion:
Engine size:
Ihk 160 Bhk 240
Built by:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset

Dimensions

Length:
94.4'
Beam:
18.7'
Draft:
9.0'
  • Historikk:

    10/1901 - Levert fra Mjellem & Karlsen, Bergen for A/S Skjerva (M. Knudsen & B. A. Løvold) Aalesund. Tonnasje 81 brt. Compound dampmaskin, 160 IHK. - SIGURD
    1911 - Forlenget med 11’.
    1928 - Eier: Oscar Nilsen, Ålesund.
    1933 - Solgt til KFUM (Hans Sunde), Oslo/Ålesund - nytt navn - BRAND III. Ombygget til passasjertrafikk.
    1934 - Ombygget til motorfartøy.
    1938 - Motoren bytta med en 100 BHK motor fra M. Haldorsen & Sønner Motorfabrikk, Rubbestadneset. Den gamle motoren satt inn i BRAND IV.
    1940 - Solgt til A/S Sigurd (Rolf Ervik, Sykkylven), Ålesund - nytt navn - SIGURD I
    Overført til Fosen Aktie-Dampskibsselskab, Trondheim.
    Ombygget til passasjer/tørrlastfartøy.
    1945 - Overført til Rolf Ervik, Bølandet/Ålesund.
    1949 - Ny hovedmotor installert: Wichmann. 2-takt/enkltv., 4-sylinder, syl. dim.: 340 x 380 mm. 200 BHK. Bygget i 1934 av M. Haldorsen & Sønner Motorfabrikk, Rubbestadneset.
    1962 - Ny hovedmotor installert: Callesen. 4-takt/enkltv., 4-sylinder, syl. dim.: 270 x 400 mm. 300 BHK. Bygget av Aabenraa Motorfabrikk, Åbenrå, Danmark.
    1970 - Solgt til Johannes Møster, Eidslandet.
    1971 - Nytt navn - SANDBORG
    1983 - Lagt opp.
    1985 - Senket ved Ostereidet.


    Maskineri:
    1901 - Compound dampmaskin.
    1938 - Dieselmotor, 2takt, enkeltvirkende, 4 cylindere diam. 330x380mm. Maskineri bygget ved M. Haldorsen & Sønner Motorfabrikk, Rubbestadneset.