D/S H.K.M.

Other names
ex Star VIII
Call sign
LNPN
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1948
Yard number
1177
Month of delivery
Oktober

Tonnage

Gross tonnage:
495
Net tonnage:
201

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK

Dimensions

Length:
157.0'
Beam:
27.6'
Draft:
15.7'
  • HISTORIKK: 
    v/H. Larsson-Fedde

    10/1948: Levert som STAR VIII til Hvalfanger A/S Rosshavet( J. Rasmussen & T. Moe) Sandefjord
    00/1951: Overført til Hvalfanger A/S Rosshavet( J. Rasmussen & Co) Sandefjord
    00/1963: Overført til Hvalfanger A/S Rosshavet, Sandefjord
    10/1965: Solgt til Konrad Vaage P/R, Bergen, nytt navn  H.K.M
    00/1966: Ny motor: Wichmann   BHK 1200   Fart:             
    00/1966: Omdøpt  K. VAAGE
    00/1975: Forlenget 21.6'- Brutto:563 tonn. Net: 279 tonn. Dim: 54,43m - 8,41m - 4,11m
    00/1977: Overført til P/R K. Vaage ( Konrad Vaage, Stolmen ) Bergen
    00/1978: Ny motor: Wichmann   BHK 2100   Fart: 10,5 knop
    02/1984: Overført til P/R K. Vaage ( Kjell Vaage, Os) Bergen
    00/1985: Ombygd: Brutto: 824 tonn. Net: 282 tonn
    01/1988: Solgt til A/S Ligrunn ( Lars O. Lie, Bjørnøyhamn ) Bergen, nytt navn  LIGRUNN
    09/1990: Solgt til A/S Ragrunn ( Lie Management, Hauglandshella) Bergen, nytt navn  RADEK
    09/1991: Solgt til A/S Ligrunn ( Lie Management, Straume) Bergen, nytt navn  LIGRUNN
    12/1991: Solgt til P/R Lafisk ANS ( Laco A/S, Storebø ) Bergen, nytt navn  VERDI
    06/1993: Solgt til Pesquera Cojinova SA, Valparaiso, Chile
    00/2002: Solgt til Pesquera Iquique-Guanaye SA, Talcahuano, Chile
    11/2013: Solgt til South Pacific Korp SA, Chile
    00/2013: Further information unknown/ videre skjebne ukjent

    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 4 cylindere diam. 2 x 14.5" - 2 x 34.2",bygd ved Smiths Dock Co.
    Middlesbrough, UK. Kjeler bygget ved Richardsons Westgarth & Co. Ltd. Harlepool, UK