M/T Ferncape

Other names
ex Arabian Trader
Call sign
LAIK4
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1982
Yard number
607
Month of delivery
Juni

Tonnage

Gross tonnage:
22.683
Net tonnage:
13.963
Deadweight:
39.711

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 11400
Speed:
12,5

Dimensions

Length:
173,79m
Beam:
32,31m
Draft:
11,22m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    06/1982: Levert som ARABIAN TRADER til Fairwind Maritime Co SA( Atlas Maritime Co SA)Monrovia
    07/1990: Solgt til Ferncape Inc ( Fearnley & Eger ) Oslo, nytt navn  FERNCAPE
    07/1990: Innmeldt  NIS   nr 980   LAIK4
    12/1990: Overført til K/S Ferncape ( Fearnley & Eger A/S ) Oslo
    07/1991: Overført til K/S Ferncape ( Wimd Management A/S ) Oslo
    06/1992: Solgt til Cape Chemical Tankers K/S( Wimd Management A/S ) Oslo, nytt navn  CAPE
    07/1992: Solgt til OT Shipping A/S ( Skaw Marine A/S ) Oslo
    11/1992: Overført til OT Shipping A/S ( Ferm International Shipping Management A/S) Oslo
    12/1992: Solgt til United Lines Shipping Ltd( Ferm International Shipping Management A/S) Oslo
    05/1993: Solgt til Anka Lines Shipping Ltd( Ferm International Shipping Management A/S ) Oslo, nytt navn  DIANA
    09/1994: Solgt til Damai Nav. Sendirian Berhad, Port Kelang,Malaysia nytt navn  SELENDANG DELIMA
    00/1996: Solgt til Dania Nav. Sendirian Berhad( Wawa San Bulk Services Sendirian Berhad) Port Kelang
    03/1998: Solgt til Red Sapphire Sh. Ltd( Rederi A/B Sunship) Monrovia, nytt navn  RED SAPPHIRE
    03/2002: Solgt til Digital Nav. Ltd( Thome Ship Managem. Pte Ltd) Monrovia, nytt navn  MONTE ROSA
    07/2002: Solgt til Monte Rosa Ltd( Sea Oil Chartering) Monrovia, Liberia
    03/2005: Solgt til White SA( Olympic Gulf Tankers Co Ltd) Panama, nytt navn  ANTONIS A
    03/2011: Solgt til China for opphugging. Ankom Zhangjiagang den 4/3-2011.

    Maskineri:
    Dieselmotor, 2-takt/enkeltv. 5-sylindret, diameter 760 x 1550 mm. Zulzer maskineri lisensbygget ved R. O. Tvornica Dizel Motora “Uljanik”, Pula, Jugoslavia.