M/S Lidvard

Other names
ex Pangan
Call sign
MSJD
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1909
Yard number
476
Month of delivery
Mars

Other

  • Participant in WW1

Tonnage

Gross tonnage:
3.494
Net tonnage:
2.158
Deadweight:
4.950

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 1580 NHK 357

Dimensions

Length:
330.0'
Beam:
47.3'
Draft:
25.7'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Bygd som dampskip: Motor: Triple 3 cyl   NHK 326

    03/1909: Levert som PANGAN  til East Asiatic Co, Bangkok
    00/1914: Solgt til A/S Det Østasiatiske Kompani, København, Danmark
    00/1914: Ny motor: B & W   BHK 1580   NHK 357  Fart: 
    00/1918: Solgt til Statens Skibsfartsdirektoratet( Lauritz Kloster) Oslo, nytt navn  LIDVARD
    07/1920: Solgt til Excelsior (S.O. Stray & Co.A/S) Kristiansand S, nytt navn  SONGVAND
    07/1921: Overført til A/S Norsk Rutefart ( S.O. Stray & Co A/S) Kristiansand S
    06/1924: Solgt til Klosters Rederi A/S ( Lauritz Kloste r) Kristiania/Oslo, nytt navn  LIDVARD
    00/1927: Solgt til Bank Line Ltd ( A. Weir & Co ) Glasgow, UK, nytt navn  DUNAFRIC
    00/1936: Solgt til opphugging 3. kvartal 1936.


    Maskineri:
    1909 :
    Triple dampmaskin, 3cylindere, diameter, 21,5”–36,5”–62,0”. Maskineri bygget ved Barclay, Curle & Co. Ltd, Glasgow, Scotland.

    1915:
    Dieselmotor, 4takt enkltvirkende, 6cylindere, diameter 670 x 1000 mm. B&W maskineri lisensbygget av Barclay, Curle & Co. Ltd, Glasgow.