Halvor Ommundsen (Volden) Terjesen

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

March 30, 1863

Date of death

May 5, 1949

Parents

Terje Sørensen og hustru Ingeborg Amalie Halvorsdtr. Henriksen.

Matrosrulle

H 1848

Records

A 988

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Holvika ved Grimstad

Place of living

Holvika/Grimstad.

County

Aust-Agder

Enlistment district

Education

Skipsførereksamen
  • Halvor var bror av Søren, Hans Emil og Ingvald Theodor (Volden) Terjesen.

    Halvor O.Terjesen var gift med Betsi Emilie Thomasdtr. Volden fra Holvika ved Grimstad. De ble viet 29. des. 1894 i Landvik kirke.

    Halvor fikk styrmannspatent i april 1883 og skipsførersertifikat i sept 1885.

    Fartstid aug. 1878 til des. 1916:

    13.aug. 1878 bark ”Helios” Grimstad for St.Thomas (dekksgutt hyre kr 18.-). Avm. 22. mars 1879 i Grimstad .

    25. aug. 1879 bark ”Jupiter” Grimstad for Østersjøen (kokk hyre kr 28.-). Avm. 17. des .1880 i Hamburg.

    28. april 1881 brigg ”Frithjof” Grimstad for Riga (bedstemand hyre kr 36.-). Avm. 25. nov. 1881 i Grimstad.

    16. aug. 1882 bark ”Brilliant” Grimstad for England (matros hyre kr 40.-). Avm. 25. juli 1883 i København.

    13. okt. 1883 brigg ”Alona” Grimstad for Frankrike (styrmann hyre kr 60.-). Avm. 1. des. 1883 (”Alona” forlatt i Nordsjøen des 1883).

    27. febr. 1884 brigg ”Fred” Grimstad for Frankrike (styrm. hyre kr 60.-). Avm. 28. febr. 1885 i Grimstad.

    15. mai 1885 brigg ”Fred” Grimstad for Østersjøen (styrm. hyre kr 56.-). Avm. 8. sept. 1885 i Grimstad..

    15. sept. 1885 brigg ”Fred” Grimstad for Kristiania og utlandet (styrm. hyre kr 56.-). Avm. 3. des. 1885 i Grimstad.

    20. febr. 1886 brigg ”Fred” Grimstad for England (styrm. hyre kr 56.-). Avm. 8. mars 1887 i Grimstad.

    7. jan. 1888 brigg ”Væringer” Grimstad for Rio via Antwerpen (styrm. hyre kr 56.-). Avm. 25. juli 1889 i Grimstad.

    29. juli 1889 brigg ”Væringer” Grimstad for Rio de Janeiro (styrm. hyre kr 58.-). Avm. 20. mai 1890 i Rotterdam.

    7. juli 1890 skip ”Ellida” Rotterdam og videre (1.styrm.). Avm. mai 1891 i Liverpool. 

    7. nov. 1891 skip ”Elhispian” Dublin for Fredrikstad (2.styrm.). Avm. Fredrikstad 28. nov 1891.

    30. mai 1892 d/s ”Svea” Bergen for utlandet 2.styrm. Avm. 30. febr. 1893 i Bergen.

    11. mai 1894 fullr. ”Europa” Newcastle for Iquique (skipsfører) forlist ved Kapp Horn.  Avm. 11. sept. 1894 (kom hjem 27.nov 1894).

    7. febr. 1897 d/s ”Raylton Dixon” Bergen for England (1.styrm.). Avm. 20. sept. 1897 i Stockholm. 

    8. sept. 1897 d/s ”Barocoa” Bergen for England (skipsf.). Avm. 24. jan. 1898 i Bergen.

    22 .febr. 1898 d/s ”Barocoa” Bergen for England (skipsf.). Avm. 29. jan. 1900 (”Barocoa” strandet 24.jan 1900 på Jæren).

    20. sept. 1901 d/s ”Ole Bull” Bergen for Sunderland (1.styrm.). Avm. 15. jan. 1903 i New Orleans.

    18. okt. 1905 d/s “Ceylon” Bergen for England (skipsfører). Avm. 30. mars 1908 i Bergen..

    24. april 1908 d/s ”Ceylon” Bergen for England (skipsfører). Avm. 21. nov. 1908 i Bergen.

    1. des. 1908 d/s ”Ceylon” Bergen for England (skipsf.). Avm. ikke oppgitt.

    28. sept. 1910 d/s ”Norkyn” Bergen for Antwerpen (skipsfører). Avm. 18. des. 1916 i New York.

    Fullriggeren ”Europa”, som Halvor førte, hørte hjemme i Bergen. Det var Norges første jernseilskip, bygd 1876. I sept. 1894, i farvannet ved Kapp Horn, måtte skipet forlates, grunnet brann i kullasten. Besetningen ble tatt opp av en engelsk damper.

    Halvor var også skipsfører på d/s ”Ole Bull”, d/s”Ceylon” og d/s”Nordkyn” Disse skipene hørte hjemme i Bergen. Alle tre ble torpedert og senket under 1.verdenskrig.

    d/s ”Barocoa” var også Bergensfartøy, mens ”Raylton Dixon” hadde Haugesund som hjemmehavn.
    Halvor seilte også med et par britiske skip.

    Han begav sjøen i 1916 og slo seg ned i Grimstad.

    Halvor fikk etter 1. verdenskrig levert et ”compositskip” fra Holland. Det målte 447 bruttotonn, og fikk navnet ”Grosfjord”. Skipet ble satt i fart i begynnelsen av 1920. I desember samme år strandet ”Grosfjord” utenfor Stornoway, og ble kondemnert.

     

    Sources

    Arild Nordskogs samlinger.