Halvor O.Terjesen var gift med Betsi Emilie Thomasdtr. Volden fra Holvika ved Grimstad. De ble viet 29. des. 1894 i Landvik kirke.
Halvor fikk styrmannspatent i april 1883 og skipsførersertifikat i sept 1885.
Fartstid aug. 1878 til des. 1916:
13.aug. 1878 bark ”Helios” Grimstad for St.Thomas (dekksgutt hyre kr 18.-). Avm. 22. mars 1879 i Grimstad .
25. aug. 1879 bark ”Jupiter” Grimstad for Østersjøen (kokk hyre kr 28.-). Avm. 17. des .1880 i Hamburg.
28. april 1881 brigg ”Frithjof” Grimstad for Riga (bedstemand hyre kr 36.-). Avm. 25. nov. 1881 i Grimstad.
16. aug. 1882 bark ”Brilliant” Grimstad for England (matros hyre kr 40.-). Avm. 25. juli 1883 i København.
13. okt. 1883 brigg ”Alona” Grimstad for Frankrike (styrmann hyre kr 60.-). Avm. 1. des. 1883 (”Alona” forlatt i Nordsjøen des 1883).
27. febr. 1884 brigg ”Fred” Grimstad for Frankrike (styrm. hyre kr 60.-). Avm. 28. febr. 1885 i Grimstad.
15. mai 1885 brigg ”Fred” Grimstad for Østersjøen (styrm. hyre kr 56.-). Avm. 8. sept. 1885 i Grimstad..
15. sept. 1885 brigg ”Fred” Grimstad for Kristiania og utlandet (styrm. hyre kr 56.-). Avm. 3. des. 1885 i Grimstad.
20. febr. 1886 brigg ”Fred” Grimstad for England (styrm. hyre kr 56.-). Avm. 8. mars 1887 i Grimstad.
7. jan. 1888 brigg ”Væringer” Grimstad for Rio via Antwerpen (styrm. hyre kr 56.-). Avm. 25. juli 1889 i Grimstad.
29. juli 1889 brigg ”Væringer” Grimstad for Rio de Janeiro (styrm. hyre kr 58.-). Avm. 20. mai 1890 i Rotterdam.
7. juli 1890 skip ”Ellida” Rotterdam og videre (1.styrm.). Avm. mai 1891 i Liverpool.
7. nov. 1891 skip ”Elhispian” Dublin for Fredrikstad (2.styrm.). Avm. Fredrikstad 28. nov 1891.
30. mai 1892 d/s ”Svea” Bergen for utlandet 2.styrm. Avm. 30. febr. 1893 i Bergen.
11. mai 1894 fullr. ”Europa” Newcastle for Iquique (skipsfører) forlist ved Kapp Horn. Avm. 11. sept. 1894 (kom hjem 27.nov 1894).
7. febr. 1897 d/s ”Raylton Dixon” Bergen for England (1.styrm.). Avm. 20. sept. 1897 i Stockholm.
8. sept. 1897 d/s ”Barocoa” Bergen for England (skipsf.). Avm. 24. jan. 1898 i Bergen.
22 .febr. 1898 d/s ”Barocoa” Bergen for England (skipsf.). Avm. 29. jan. 1900 (”Barocoa” strandet 24.jan 1900 på Jæren).
20. sept. 1901 d/s ”Ole Bull” Bergen for Sunderland (1.styrm.). Avm. 15. jan. 1903 i New Orleans.
18. okt. 1905 d/s “Ceylon” Bergen for England (skipsfører). Avm. 30. mars 1908 i Bergen..
24. april 1908 d/s ”Ceylon” Bergen for England (skipsfører). Avm. 21. nov. 1908 i Bergen.
1. des. 1908 d/s ”Ceylon” Bergen for England (skipsf.). Avm. ikke oppgitt.
28. sept. 1910 d/s ”Norkyn” Bergen for Antwerpen (skipsfører). Avm. 18. des. 1916 i New York.
Fullriggeren ”Europa”, som Halvor førte, hørte hjemme i Bergen. Det var Norges første jernseilskip, bygd 1876. I sept. 1894, i farvannet ved Kapp Horn, måtte skipet forlates, grunnet brann i kullasten. Besetningen ble tatt opp av en engelsk damper.
Halvor var også skipsfører på d/s ”Ole Bull”, d/s”Ceylon” og d/s”Nordkyn” Disse skipene hørte hjemme i Bergen. Alle tre ble torpedert og senket under 1.verdenskrig.
d/s ”Barocoa” var også Bergensfartøy, mens ”Raylton Dixon” hadde Haugesund som hjemmehavn. Halvor seilte også med et par britiske skip.
Han begav sjøen i 1916 og slo seg ned i Grimstad.
Halvor fikk etter 1. verdenskrig levert et ”compositskip” fra Holland. Det målte 447 bruttotonn, og fikk navnet ”Grosfjord”. Skipet ble satt i fart i begynnelsen av 1920. I desember samme år strandet ”Grosfjord” utenfor Stornoway, og ble kondemnert.