Hans Theodor Lindeberg Pedersen

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

November 7, 1877

Parents

Skipsfører Martinius Severin Pedersen

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Høvåg, Ågerøya

Place of living

Høvåg, Ågerøya

County

Aust-Agder

Enlistment district

Other

  • Participant in WW1
  • Personbeskrivelse nr.1356  Lillesand  Mønstringsdistrikt " Sjøens folk "- Odd Knudsen / Peder Larsen. Lillesand Folkebibliotek.

    Født 1877 Åkerøy

    Far Skipsfører Martinius Severin Pedersen

    Gift føsrste gang med Emma Andrea - 6 barn

    Gift andre gang med Anne Elisabeth Knudsen, Ribe

    Skipsfører 1901 Bark " Jotun " av Kristiansand.

    Skipsfører Bark " Weyfarer " av Kristiansand.

    Skipsfører 1907 Bark " Ninni " av Kristiansand. 

    Skipsfører 1908 Bark " Norden " av Tvedestrand.

    Skipsfører 1916 M/S " Stedy "

    Skipsfører 1918 Bark " Trio " av Tvedestrand.

    Skipsfører " Freidig "

    Skipsfører 1920 D/S Agdestein "

    Omtalt i "Norges Skipsførere 1933-1935"

    Til sjøs 1893 med Bark " Runeberg " av Lillesand. Rederi T. Andreassen.

    Styrmannseksamen 1899 på Åkerøya.

    Styrmann med skonnert " Tofteland " av Kristiansand.

    Styrmann med Bark " Hermod " av Lillesand.

    Bark " Jotun " av Kristiansand.

    Blev 1901 skipsfører Bark " Jotun " av Kristiansand. Rederiet Rob. Knudsen.

    Har senere ført

    Bark " Wayfarer " av Kristiansand.

    Bark " Mimi " av Kristiansand.

    Bark " Norden " av Tvedesrand.

    Bark " Trio " av Tvedestrand.

    D/S " Frey " av Haugesund.

    og senest (1935)

    D/S " Fjorden " av Haugesund.

    Gift - 3 barn.

    Forliste med Bark ” Jotun ” i november 1901, idet skibet sprang lekk i en orkan i nærheten av Bermuda. Holdtes flytende på pumpene i 8 dager, til man var i nærheten av Azorene, hvor man måtte forlate skibet med 14 fot vann i rummet og gå i livbåtene. Efter ett døgns opphold i båtene i styggevær kom vi iland på vestsiden av øen Fayal.

    Forliste Bark. ” Wayfarer» i november 1903 i Algoa Bay under skibets henliggen på Port Elizabets åpne havn. En voldsom pålands storm satte inn som forarsakte dette og 7 andre skibs totalforlis.

    Forliste bk. »Norden» 4. desember 1913 efter ankomst på Dunkerque red. Mens skibet lå og avventet høivann, rek det opp med en vold­som pålands storm så dokking var umulig, og 10 timer senere drev skibet på land og blev kondemnert.

    Under krigen førte jeg Bark. ” Trio " og undgikk å komme i berøring med nogen slags krigsfartøier eller miner, men påtraff, dagen efter at våbenstilstanden var inntrått, en stor u-båt liggende stille på ca. 40 gr. n.b. og 60 gr. v.l. Den gjorde intet tegn til å ville gjøre oss noget, så vi forstod at en forandring var inntrådt.

    Jeg elsker sjøen og trakter efter å boltre mig på de store hav, og skulde ønske å leve opp igjen de svundne år både med seil og damp, på tross av det harde strev som man mangengang har gjennemgått  -  især i seilskibene.