The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.
Historikk;
Fartstid:
5.april 1887 bark ”Kronos” Grimstad for Aarhus (dekksgutt hyre kr 12.-
avm 24.juni 1887 (ilandsatt med Baad utfor Grimstad
14.aug 1888 bark ”Medbør” Grimstad for Drammen og Australia (jungmann hyre kr 18.-
avm 1.des 1890 i Bristol
1.des 1890 bark ”Garfield” Bristol for Arendal
avm 27.des 1890 i Arendal
16.april 1891 brigg ”Frivold” Grimstad for Blyth (lettmatros hyre kr 42.-
avm 4.sept 1891 i Grimstad
14.des 1891 bark ”Helios” Grimstad for England via Risør (tømmermann hyre kr 52.-
avm 20.mars 1892 etter forlis
20.mars 1892 skip ”Harry Bailes” Madeira / videre
avm. ikke oppgitt
24.mai 1893 bark ”Superb” Grimstad for Østersjøen (tm./ bedstemand hyre kr 52.-
avm 8.aug 1893 i Grimstad
3.aug 1894 bark ”Polycarp” Grimstad for Mostyn / videre (tm. hyre kr 56.-
avm 28.april 1896 i London
2.febr 1897 bark ”Bølgen” Grimstad for Newport (tm. hyre kr 60.-
avm 20.sept 1897 i Grimstad
13.okt 1897 bark ”Bølgen” Grimstad for England (tm. hyre kr 62.- (ifølge mønstr.journalen *
avm 13.okt 1898 i Hamburg
Orlogstjeneste 16.5.-24.7. 1894 ved Chr.sand Station som matros på ”Kongsberg”
Bark ”Helios” forliste på reise Newport for Pernambuco. Besetningen ble tatt opp av ”Harry Bailes”
Om Johannes er notert:”Efter forliset 20.3. 1892 forblev (han) ombord i ”Harry Bailes” af St.John,
Hvilket Skib reddede ”Helios” Mandskab”.
Fra ca.1900 og framover hadde Johannes mange turer over Chr.sand til Amerika.
* I hovedrullen står det 1.styrmann.
Arild Nordskogs samlinger.