Per Kristiansen

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

April 27, 1909

Date of death

April 29, 1991

Parents

Adjunkt Erling Kristiansen (1876–1961) fra Risør og Marie Louise Lützov-Holm (Lillemor) (f. 1885)

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Risør

Place of living

Risør, Drammen og Stavern

County

Aust-Agder

Education

Styrmannskole (r)Skipsførerskole
  • Historikk:

    Lars Hoel har laget følgende historie om sin onkel:
    Skipsfører Per Kristiansen.

    Per var sønn av Marie Louise Lützov-Holm (Lillemor) (f. 1885) og adjunkt Erling Kristiansen (1876–1961). Erling var født i Brevik og var sønn av Anton Kristensen, mens Lillemor var født i Næsseby i Finnmark, der faren, som egentlig var fra Risør, var sokneprest noen år. Erling og Lillemor bodde i Kragsgade 391 frem til rundt 1912 da de flyttet til Drammen.

    Lillemor og Erling hadde tre sønner, Per (f. 27. april 1909) og Kaare (1910–32) ble født i Risør, og Einar i Drammen (f. 1914).

    Da faren fikk lærerjobb i Drammen, flyttet familien dit, og etter at Per Kristiansen giftet seg med Bergljot Hoel (1918–1980) i mai 1945,  hadde han sitt gode hjem i 1. Strøm terrasse 18.

    I 1982 flyttet han til Stavern og bodde på Sjømannshjemmet frem til sin død  29. april 1991.

    Per gikk til sjøs som 18-åring i 1927. Dette året hadde han et midlertidig registreringsnummer 27/72 ved sjømannskontoret i Tønsberg. Som 21-åring begynte han 1. september 1930 på styrmannslinjen på Tønsberg Sjømandskole. Han var elev nummer 474 ved skolen, nummer 43 i året 1930, var innskrevet fra Larvik kreds, og avsluttet skoleåret 1. juli 1931.

    Til tross for iherdige forsøk i arkivene har det ikke lykkes meg å klarlegge hvilke mønstringer Per Kristiansen gjorde i perioden fra 1927 til 1946.

    Det synes imidlertid som om det har blitt en pause i karrieren på grunn av krigen. Om han deltok på noe fartøy under krigen, har jeg ikke kjennskap til, men jeg tror ikke det. Derimot vet jeg at han var grenselos ved Magnor, og han giftet seg i mai 1945.

    På registreringskortet hans i Direktoratet for sjømenn har jeg funnet en god del opplysninger om hvilke skip han arbeidet på fra og med 1946, og registreringsnummeret hans var 201081.

    Hans første hyre etter krigen var i 1946 med drammensrederiet Bruusgaard & Kiøsterud da han var 2. styrmann på «Hermelin» (Hermelin nr. 2), et skip jeg tror var nytt i 1940.  Jeg tror «Hermelin» og andre av rederiets skip gikk i rute ved Malacaccastredet og Bangkok. En del av oppgavene bestod i at de fraktet store antall kinesiske arbeidere, såkalte coolies, fra havnene syd i China til rismarkene i datidens Siam (Thailand). Tiden på «Hermelin» var fra 1. januar 1946 til 22. oktober samme år, i henhold til registreringskortet.

    I 1947 ble Per ansatt i rederiet Lorentzen. Fra 10. juli til 31. januar 1950 hadde Per hyre som 2. styrmann på det nybygde skipet «James Stove». Det gikk blant annet mellom Canada og Jamaica i Vestindia.

    Fra 24. april til 8. juli 1950 var Per 3. styrmann på «Prinsdal», og han mønstret på og av i Le Havre i Frankrike.

    Høsten 1950 fikk Per sitt skipsførersertifikat. 1. oktober mønstret han derfor på som kaptein på «Jessie Stove», og han avsluttet turen i Southampton 21. desember 1954.
    25.januar 1955 hadde han sin annen periode på dette skipet da han mønstret på i Liverpool, mens han avsluttet 12. september i Gøteborg.

    Den tredje perioden på «Jessie Stove» begynte 18. september 1955 i Hamburg, og han førte skipet frem til 22. august 1956 da han mønstret av i Liverpool. Den siste gangen han førte «Jessie Stove», var fra 11. april 1957, med start i Rotterdam, og det hele ble avsluttet i Bristol 13. mai 1957.

    Deretter fulgte tre perioder på «Arthur Stove». Den første turen startet i Rotterdam 16. mai 1957 med avslutning samme sted den 16. august 1959. Den andre påmønstringen skjedde 31. oktober 1959 og ble avsluttet 16. mai 1961 i Bremen. Den siste tiden med «Arthur Stove» var da han gikk ombord i Vancouver den 25. oktober 1961 og frem til han mønstret av den 31. mars 1962 i Bremen.

    Fra 1. april 1962 førte Per skipet «Alterani», og han mønstret av 25. august samme år i Valencia.
    8. september 1962 førte han «Sonata» med start i Malmø, og Per var på dette skipet frem til 4. september 1963, da han mønstret av i Phipadelhia.

    Familien har fortalt at Per etter hvert (rundt 1962–1964) hadde oppsyn med byggingen av det nye skipet M/S «Belnippon» i Landskrona for rederiet Belships. Oppsynet var kanskje periodevis den første tiden mens han også var på «Alterani».

    Høsten 1964 bodde i alle fall Per og konen, Bergljot Kristiansen, i Landskrona for å følge opp ferdiggjøringen, og MS «Belnippon» var klar for sin første tur med Per som skipsfører. Den 15. august skrev min tante Bergljot til meg, fra Landskrona: «Her har vi det bra. I dag har jeg vært med Per om bord og sett båten. Det er morsomt når de har kommet så langt at de har begynt med innredningen. Det blir så pent at det er en fryd.»

    I følge registreringskortet har han tiltrådt den 15. februar 1964 fra Drammen med Belnippon (JXZG). Dette var imidlertid kanskje en formell dato før skipet var helt ferdig, for jeg tror det var først på høsten 1964 skipet ble sjøsatt.

     Kapteinen fikk ferie 15. august 1965 da skipet la til i Antwerpen. 25. oktober samme år dro han ut igjen fra Walvis Bay, Nambia og var ute til 31. mai 1966, da «Belnippon» ankom Bremerhafen.

     Etter ferie mønstret Per på igjen 14. mars 1967 i Drammen, og avsluttet i Napoli 14. februar 1968.
    29.oktober 1968 mønstret Per på nytt på «Belnippon» i Seattle, og gikk i land i Bremen 29. desember 1969.
    29.juni 1970 var det ny tur fra Drammen frem til 30. mai 1971, da skipet ankom London.

    6. desember 1970, mens Per stadig førte MS «Belnippon», skrev min tante Bergljot Kristiansen til meg: »Jeg skal hilse alle fra Per. Han ringte i morges, og da befant han seg ett døgns reise fra Penang i Malaysia. Der skal de losse druer, det samme i Singapore, og siste del av lasten, som er fisk, skulle til Hiroshima.»

     Per vikarierte som skipsfører på MS «Belnor» (2AZX) fra 6. september 1971 fra Drammen til 22. oktober 1971, da han gikk i land i Yokohama. 2. februar 1972 var han tilbake på «Belnippon» (fra Drammen), og 10. august 1972 var reisen slutt i Antwerpen.

     Fra  1. desember 1972  førte han MS «Belcargo» (LHVV) fra Drammen frem til skipet 5. mars 1973 ankom Antwerpen. På registreringskortet står det “T 10.73”, og jeg antar det betyr terminert oktober 1973. Høsten 1973 var onkels karriere til sjøs avsluttet.

    6. juli 1973 skrev imidlertid Bergljot Kristiansen: «Drammen har hatt anløp av M/S «Belnippon», som kom med epler fra New Zealand. Det er den båten Per har ført siden den var ny, men nå er den solgt og skal skifte navn. Du kan tro det var rart å se den ligge til havn ved Havnen Syd, som det heter. Blått skrog, hvit overbygning og rød skorsten. Den tok seg godt ut, og Per var daglig om bord.»

    Kan ikke dokumenteres: Per ble imidlertid på denne tiden, i 1972, i følge mine notater fra familien, kaptein på nok et nybygd Lorentzen-skip, en ny M/S «Jessie Stove», som fraktet bananer fra Vestindia til Rouen i Frankrike. Jeg vet ikke hvor lenge han førte dette skipet, men kanskje var oppdraget avsluttet innen juli 1973, for denne sommeren var han i alle fall i Drammen, og jeg tror Per avsluttet karrieren dette året.

    Sources

    Historie ved Lars Hoel.