v/H. Larsson-Fedde
03/1952: Levert som STANVAC JAPAN til Standard-Vacuum Transportation Co. Ltd, London, UK
10/1958: Sterkt skadet den 10/10-1958 etter en voldsom eksplosjon midtskips ca. 160 nm sørvest
av Karachi, Pakistan mens hun var på reise fra Bombay, India til Persiske Gulf i ballast.
20 mann omkom. Hun ble slept inn til Bombay og kondemnert.
01/1959: Vraket solgt til I/S Escape ( Bjarne Ruud-Pedersen) Oslo, nytt navn ESCAPE
Slepet begynte 10/01 og gikk via Alexandria, Egypt hvor hun ble lagt opp et par måneder,
til Napoli, Italia for nærmere besiktelse og forsterkinger for videre slep. Det ble hentet inn
anbud fra flere verksteder, og gunstigs ut kom Akers Mekaniske Verksted A/S, Oslo.
Skrogarbeidene ble utført ved Tangen Verft, Kragerø og etter ca. 7 måneder her ble hun
slept til Oslo hvor den store reparasjonen og ombyggingen til bulkcarrier ble fullført.
00/1960: Skipet ferdig reparert og satt i fart.
00/1964: Solgt til I/S Nidareid ( Krogstads Shipping A/S ) Oslo, nytt navn NIDAREID
00/1967: Solgt til Crusader Carrier Inc, Monrovia, Liberia, nytt navn DIAMOND VENTURE
09/1975: Solgt til Taiwan for opphugging Ankom Kaohsiung den 10/9-1975 for hugging som
begynte den 20/12-1975 ved Char Tai Steel Works Co.
Maskineri:
2 stk. dampturbiner med utveksling til propellaksel,
bygd ved Mitsubishi Zosen K.K. Nagasaki, Japan.