M/T Etnefjell

Call sign
LADH
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1950
Yard number
397
Month of delivery
August

Tonnage

Gross tonnage:
9.832
Net tonnage:
5.753
Deadweight:
15.550

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 5105
Speed:
13,25

Dimensions

Length:
498.6'
Beam:
65.3'
Draft:
37.0
  • Historikk:

    15.5.1950 Sjøsatt
    15.8.1950 - Levert som M/T ETNEFJELL ved Eriksberg Mekaniska Verkstads A/B, Göteborg, Sverige,  A/S        Dovrefjell (Olsen & Ugelstad, managers), Oslo.
    7.3.1963 - Levert som bulk carrier etter ombygging ved Wm. Gray & Co., West Hartlepool, UK. Nye mål: 16.575 tdw, 11.481 brt, 6.338 nrt. D: 21,0 ft.
    1968 - Eksplosjon og brann 31/10 kl 0200 i maskinrommet mens hun var ca. 450 nm sørøst av Cape Farewell, Grønland i posisjon 55.20N, 33.25V. Hun var i ballast på reise fra Fredrikstad til Botwood, New Foundland.
    5 av maskinromsbesetningen mistet livet i eksplosjonen som antagelig skyldes varmgang i et thrustlager som forårsaket en kraftig veivromseksplosjon. Et oljerør på dagtanken ble revet av og ga næring til brannen. Mannskapet ble beordret i livbåtene, 12 mann i en og 13 i den andre, mens kapteinen, 1. styrmann og 1. maskinisten ble om bord for å forsøke å slukke brannen.
    De måtte gi opp og søkte ly forut. Natt til 04/11 ble de sett av det polske fiskefabrikkskipet URAN, 2.794/60, som holdt seg i nærheten til USCG kutteren ABSECON ankom senere på dagen. Sjøen var da stor med bølger over 13 meter og med en vindstyrke på over 90 knop ble en redningsakjon umulig. De fikk kontakt med de 3 om bord som fikk gitt beskjed om at resten av mannskapet var i livbåtene.
    Et stort søk med 6 USCG skip og flere RCAF fly ga ingen resultat. Senere kom flere USCG kuttere og søkte over ca 80.000 km² i 8 døgn uten at noe ble funnet. 4 av de andre skipene i rederiet; MÅKEFJELL, BYKLEFJELL, SVANEFJELL og DOVREFJELL var i området og deltok i letingen. I alt mistet 30 av mannskapet livet.
    06/11 kom den hollandske bergningsbåten GRONINGEN og tok henne under slep til Falmouth, UK hvor de ankom etter 16 dagers slep i stiv til sterk storm og ett brudd på slepewiren.
    Vraket ble kondemnert som et konstruktivt totalt tap. Det ble senere solgt "as is" til N. R Bugge, Tønsberg som hadde kjøpt M/T OLAV (ex OLAV RINGDAL JR., 9.829/48, også bygget ved Eriksberg) for å bygge akterskipet fra OLAV sammen med forskipet fra ETNEFJELL til en ny bulkcarrier på ca 15.000 tdw. Vraket ankom 04/01 til Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord som skjøtet delene sammen. Akterskipet fra ETNEFJELL ble solgt i februar til Norsk Skipsopphugging i Grimstad for hugging.
    1969 Det reparerte skipet med navnet BESNA skipet ble levert 18/04 fra Framnæs til N. R. Bugge, Tønsberg.
    1971 - Solgt i november til Circe Shipping Enterprises (Cassiopi Shipping Co. SA, managers), Pireus, Hellas for USD 440.000. Omdøpt til - SCAPROAD
    1974 - Solgt i mars til Wah Wing Trading Co. (Ken Hieng Navigation (Panama) Corp. SA, managers), Panama. Omdøpt til - KEN LUNG
    1977 - Sprang lekk og sank 03/07 ved Andamanene i posisjon 12.01N, 92.37Ø mens hun var på reise fra Visakhapatnam, India til Japan med en last råjern.


    Maskineri:
    Dieselmotor, 2takt, enkeltvirkende, 7 cylindere diam. 740x1400mm. B&W maskineri lisensbygget ved Eriksberg Mekaniska Verkstads AB. Gøteborg, Sverige.