M/S Kopervik

Other names
ex D/S Øklandsnes,ex Musca,ex Vulcanus
Call sign
LFHE
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1914
Yard number
52
Month of delivery
August

Tonnage

Gross tonnage:
158
Net tonnage:
69
Deadweight:
203

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 150
Built by:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset
Speed:
8

Dimensions

Length:
31,08m
Beam:
6,70m
Draft:
3,13m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    08/1914: Levert som VULCANUS til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen 
    Betalt: kr. 72.126,-
    01/1959: Omdøpt   MUSCA
    05/1959: Solgt til Ole G. Økland P/R, Haugesund, nytt navn  ØKLANDSNES
    00/1960: Ny motor: Wichmann   BHK 150    Fart: 8  knop
    00/1960: Ombygd til lasteskip. Forlenget 29.6'- Dødvekt: 203 tonn. Brutto: 158 tonn. Net: 69 tonn DIM: 31,08m - 6,70m - 3,13m
    12/1966: Solgt til Arne Gismarvik, Kopervik, nytt navn  KOPERVIK
    04/1972: Solgt til Arne Vik P/R, Bergen 
    00/1973: Ny motor: General Motors   BHK 230    
    11/1976: Solgt til Karsten Kulshamar, Bergen 
    08/1980: Overført til P/R Kopervik ( Karsten Kulshamar, Stamneshella ) Bergen
    08/1985: Omdøpt  BØMLO
    09/1985: Solgt til Arnold Hjort, Strusshamn, Bergen
    10/1986: Overført til Jorunn Hjort, Strusshamn, Bergen 
    06/1991: Solgt til Svenn Tore Johnsen, Stamneshella, Bergen 
    04/1991: Solgt til Miljø og Gjennvinning A/S, Lauvsnes, Bergen
    10/1995: Solgt til Sigmund Bjerksted, Hundvåg, Bergen 
    01/1996: Overført til Sigmund Bjerksted, Hundvåg, Haugesund, nytt navn  SIGFART
    09/1998: Solgt til Svenn Tore Johnsen, Stamneshella, Haugesund
    03/2003: Solgt til Nordtang A/S, Vestbygd, Haugesund 
    06/2007: Solgt til Ronny Stabben, Nordstrøno, Haugesund
    11/2010: Solgt til Løkeland Eiendom A/S, Atløy, Haugesund
    01/2012: Solgt til Scandinavia Metal, Eldøyane, Stord for opphugging