M/S Hydroliner

Other names
ex HS-15.ex Expressan
Call sign
LFRV
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1968
Yard number
15
Month of delivery
Juni

Tonnage

Gross tonnage:
321
Net tonnage:
197

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 6880
Speed:
32

Dimensions

Length:
37,58m
Beam:
7,40m
Draft:
3,77m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    06/1968: Levert som EXPRESSAN til Rederi A/B Gøteborg-Fredrikshavn Linien, Gøteborg, Sverige
    00/1969: Solgt til Westermoen Hydrofoil A/S, Mandal, nytt navn  HS-15
    05/1969: Solgt til K/S Scanstar Hydroliners & Co A/S ( H. Staubo & Co) Oslo, nytt navn HYDROLINER
    10/1969: Omdøpt  SCANRIDE
    00/1970: Solgt til Westermoen Hydrofoil A/S, Mandal, Oslo, nytt navn  NORFOIL
    03/1973: Solgt til Johs. Presthus , Bergen, nytt navn  PRINCE OF THE WAVES
    12/1977: Overført til K/S A/S International Hydrofoil Operation( Johs. Presthus) Bergen
    06/1979: Solgt til Royal Hydrofoil SA( Grunstad Rederi A/S) Panama, nytt navn PRINCE OF NIAGARA (Nedrigget til vanlig passasjerskip)
    00/1988: Solgt til Crown Cruise Line SA ( Grunstad Maritime Overseas Inc ) Panama, nytt navn  CROWN DIVER
    00/1994: Overført til Crown Diving Corp( Grundstad Maritime Overseas Inc) Panama
    05/1998: Solgt til ukjent eier og flagg
    00/2019: Still in service/ Fremdeles i Lloyds.


    Maskineri:
    2 stk. dieselmotorer, hver 4-takt enkltvirkende 20cylindere diameter 185 x 200 mm. Maskineri bygget ved MTU Friedrichshafen G.m.b.H., Friedrichshafen, Tyskland