M/S Stril Surveyor

Other names
ex Sartor,ex North-Sea Surveyor,ex Seaway Petrel,ex Vimi,ex Wilh. Michaelsen
Call sign
LAZD
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1936
Yard number
693
Month of delivery
Mars

Tonnage

Gross tonnage:
499
Net tonnage:
237

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 1050
Built by:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset
Speed:
13

Dimensions

Length:
56,13
Beam:
8,14m
Draft:
4,51m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    03/1936: Levert som WILH. MICHAELSEN til Fock & Pickenpack, Hamburg, Tyskland
    00/1939: Rekvirert av Die Deutsche Kriegsmarine  som M 1304
    00/1943: Overført som  V 1317
    00/1945: Overført som  V 2005
    00/1947: Overført til Fock & Pickenpack P/R( J. Fock & H. Pickenpack) Hamburg
    08/1957: Solgt til Vim's Rederi ( Kristian Størkersen & Lars Meling) Haugesund, nytt navn  VIMI
    08/1957: Ny motor: Deutz   BHK 750   Fart: 11 knop
    00/1968: Overført til M/S Vim's Rederi ( Lars Meling) Haugesund
    00/1969: ny motor: Wickmann   BHK 1050   Fart: 13  knop
    00/1974: Solgt til Johannes Stangeland, Stolmen, Bergen
    00/1974: Ommålt: Brutto: 496 tonn. Net: 250 tonn
    00/1978: Overført til P/R Vimi ( Johannes Stangeland, Stolmen) Bergen
    00/1981: Ombygd til Rescue skived Norderwerft A/G, Hamburg
    00/1982: Solgt til K/S Stolt-Nielsen Seaway Supply & Support Ships III A/S ( Stolt
                   Nielsens Rederi A/S) Haugesund, nytt navn  SEAWAY PETREL
    00/1982: Ommålt: Brutto: 499 tonn. NET: 237 tonn. Lengde: 56,13m
    03/1985: Solgt til K/S A/S North - Sea Surveyor( Aksel Økland, Torangsvåg ) Haugesund,
                    nytt navn  NORTH-SEA SURVEYOR
    02/1990: Solgt til Sartor Shipping K/S, Steinsland, Bergen, nytt navn  SARTOR
    01/1998: Solgt til Ocean Sartor Shipping  A/S, Steinsland, Bergen
    06/1999: Solgt til Team Atlantic A/S, Steinsland, Bergen
    04/2001: Solgt til Team Møkster A/S ( Simon Møkster Shipping A/S ) Stavanger, 
                    nytt navn  STRIL SURVEYOR
    06/2007: Overført til Møkster Safety A/S, Stavanger
    06/2007: Solgt til Danmark for opphugging. Ankom Grenaa den 19/6-2007.
                   Ferdig opphugget den 30/10-2007

    Maskineri:
    Bygd med Triple dampmotor   NHK 101
    Innsatt 1957: Dieselmotor, 4SC. SA., 6 sylindere diam. 320 x 450 mm.
    Maskineri bygget ved Kløckner-Humbolt-Deutz AG. Køln. Tyskland.