Fra Fjordbåtenes saga
HISTORIKK:
v/H.Larsson-Fedde.
SJØSATT SOM STADTRAT ARNSBERG for A.AUGSBURG,RIGA, RUSSLAND.(BYGD SOM DAMPSKIP).
/1914: Festung Bootabteilung,Køningsberg,Tyskland - HINDENBURG
/1918: Spencer & Clausen,Hadersleben,Tyskland - HINDENBURG
/1919: D/S A/S Asker,Røken & Hurum, Kristiania - FREDEN
/1919: omb.passasjerskip:BRT:194 t.NET:136 t.Dim:99,2'-21.4'-9,5'
/1920: D/S A/S Asker,Røken & Hurum(Th.Mortensen)Kristiania/Oslo - DUEN 2
/1950: D/S A/S ASker,Røken & Hurum, Oslo - DUEN 2
1/1952: A/S Jøsenfjord Rutelag, Stavanger - DUEN 2
/1953: Forl.31.0'-Brt:267 t.Net:128 t.Dim:39,68m-6,55m-2,34m
/1953: ny motor: Paxman BHK 800 Fart: 12 knop - nytt navn - ÅRDALSFJORD
1/1976: Det Stavangerske Dampskibsselskab, Stavanger - ÅRDALSFJORD
9/1980: Gebr.Bruhn,Düsseldorf, Tyskland - LIBERTY
/1981: Ocean Ltd.,St.Peter Port, Guernsey, U.K. - LIBERTY OF THE SOUTH SEAS
/1984: S.S.Liberty Shipping Co. (Kasif Mehmet) Famagusta, Cypros - LIBERTY
/1987: Maskinrommet utbrendt-som vrak i Tasucu Bukta
/1989: Solgt til Izmir Shipyard for opphugging.
Maskineri:
Compound 2 Cyl.. IHK 314 FART 1o KNOP