M/T Deodata

Other names
ex Quevilly
Call sign
LCII - LFVW
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1897
Yard number
30
Month of delivery
Juni

Maritime inquiries 1940 - 1945

Other

  • Participant in WW2
  • Sunk by mine, 21.10.1939
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
3.295
Net tonnage:
2.241
Deadweight:
4.200

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 700 NHK 146
Speed:
8

Dimensions

Length:
324.8'
Beam:
45.5'
Draft:
24.2'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

     BYGD SOM 4. master STÅLBARK

    06/1897: Levert som QUEVILLY til H. Prentout-Leblond & E. Boniface, Rouen, Frankrike 
    00/1900: H. Prentout-Leblond & E. Leroux,Rouen, Frankrike
    00/1911: Innsatt motor: M.A.N.  NHK 96   Fart: 5 knop
    00/1914: Overført til Leroux & Heizey, Rouen, Frankrike
    00/1923: Solgt til Hannevig Corp.A/S, Kristiania
    03/1924: Solgt til A/S Sørlandske Lloyd ( Karl A. Thorbjørnsen )Kristiania/Oslo
    00/1924: Ombygd til M/T ved verft i Rouen. DWT: 4.200 t. Brutto: 3.295 t. Net: 2.241 t. Lengde:324.8'
    00/1924: Ny motor: Holeby diesel    BHK 700   NHK 146    Fart: 8 knop
    00/1926: Solgt til Skibs A/S Deodata ( Chr. Hannevig Sen. Åsgårdstrand ) Oslo, nytt navn  DEODATA
    00/1928: Overført til Skibs A/S Deodata ( Chr, Hannevig Sen. Åsgårdstrand ) Horten
    01/1931: Skibs A/S Deodata (Louis Hannevig, Oslo) Horten 
    10/1939: Minesprengt og senket den 21/10-1939 i pos. N 53.20, E 0.38' ved Inner Dowsing Fyrskip
                   på reise Constanza til Grangemouth med olje. Minen var lagt den 17/10-1939 av ubåt 
                   U-19 ( Fregattenkapitän Hans Meckel). Besetningen reddet av HMS LOCH MELFORT


    Se også:
    https://www.uboat.net/allies/merchants/ship/77.html

    Shipwreck location

    Latitude: 53.333333
    Longitude: 0.633333