M/S Dalen

Other names
ex Lundetangen,ex Gvarv,ex Notodden,ex Lundetangen
Call sign
LDZZ - HQMW
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1871
Yard number
63

Tonnage

Gross tonnage:
75
Net tonnage:
29

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 15
Speed:
8,25 knop

Dimensions

Length:
82,7`
Beam:
15.1`
Draft:
5,1`
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    /1871: I/S Lundetangen, Skien - LUNDETANGEN
    3/1876: Lundetangen Ølbryggeri, Skien - LUNDETANGEN
    /1880: A. Christensen, Skien - LUNDETANGEN
    /1891: Forl.11.0'-BRUTTO:84 tonn.NET:52 tonn
    /1900: Skien Telemarkens Dampskibsselskab, Skien - LUNDETANGEN
    /1903: Ombygd:BRT:91 t.NET:56 t.DIM:82.9'-14.6'- 5.1'
    /1915: omdøpt - GVARV
    /1953: Ombygd til lasteskip:BRT:75 tonn.NET:29 tonn-omd - NOTODDEN
    /1965: Omdøpt - DALEN
    8/1988: P/R Dalen (Øyvind Storhaug, Lunde) Skien - DALEN
    10/1998: Tom Svensson, Skien - LUNDETANGEN
    3/2008: Arnold Nomme, Skien - DALEN
    /2011: Still in service/fremdeles i fart

     

    M/S DALEN ble kontrahert for Lundetangens bryggeri og Hans Cappelens enke i 1870. Skuta ble bygget ved Aker`s Mek. Verksted og sjøsatt i 1871 som byg nr. 63 med navnet D/S LUNDETANGEN. På grunn av dårlig kommunikasjon og høye fraktugifter, for frakt av varer i første omgang. LUNETANGEN er bygget avjern, 82 engelske fot lang, 14,6 fot brd, og 15,1 fot dyp. Maskin 15 NHK. Skipets nettodrektighet var på 55,23 tonn. Det var altså et stort fartøy i vår sammenheng. Mellom 1875 - 76 gikk den som passasjerbåt mellom Skien og Langesund, hvor den gikk hver ukedag.  I 1880 ble den kjøpt av dens mangeårige fører Anders Cristensen som satte den inn som pssasjer og - godsrutebåt og lot den gå i rute mellom Heddal - Skien - Kragerø og Kil helt til i begynelsen av 1890 årene. Ca. 1893 anløp den også Valle i Bamble. Maskinisten i disse årene het H.J. Hansen. LUNDETANGEN fikk statstilskudd fordi den hadde brevkasse ombord. Det som er spesielt intressant med LUNDETANGEN korrensporderte med et annet transportmiddel, nemlig med jernbanen, Jarlsbergbanen fra Porsgrunn. Denne banen var ført fram til Skien i 1882. Lasten som ble ført om bord var brød, øl, mel og produkter fra Ysteriet i Skien. Ølet var fra Lundetangen bryggeri - bayersk øl, dobbeltøl, pottøl og søtøl. I 1900 ble den overtatt av Skien - Telemarken Dampskipsselskap i Skien og gikk på i fart på Telemarksvassdraget.      Skuta ble forlenget imed 14 fot, ved Porsgrunn Mek. Verksted i 1903. I 1915 skiftet Skuta navn til GVARV og beholdt navnet til den ble bygget om til ren lasteskip. I 1953 ble den bygget om til rent lasteskip og fikk navnet M/S NOTODDEN Den gikk med sement i bulk  fra Dalen Portland Sementfabrikk i Brevik til Tokkeanlegget på Dalen og med kvarts fra Gulnes på Bandak til Borgestad fabrikker. Den førte også stykkgods, korn. I 1964  rett før den kom ut på Flåvann  kom skuta litt utenfor leia og fikk en grunnberøring, med det resultat at det ble slått et hull i skutebunn og den tok inn vann. NOTODDEN begynte å ta inn vann og ble satt inn på grundt vann. Den ble liggend halvt under vann. I 1965 var den på nytt reparert på Porsgrunn Mek. Verksted og ble omdøpt til M/S DALEN. I 1987 Ble den lagt i opplag i Skien. Den ble i 19.04.1988 solgt til Øyvind Sorhaug og Terje Aasane som brukte båten som privat klubbbåt.
    Den ble i 06.02-1995 kjøpt av Tom Svensson som skiftet navn tilbake til LUNDETANGEN
    Den 31.10.2006 ble den kjøpt av Arnold Nomme som ønsker å restaurere den tilbake til ombyggingen i 1953.