D/S Høegh Clair

Other names
ex K.G. Meldahl
Call sign
LNIM
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1948
Yard number
321
Month of delivery
Juli

Tonnage

Gross tonnage:
3.943
Net tonnage:
2.298
Deadweight:
4.650

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 398
Speed:
13

Dimensions

Length:
350.5'
Beam:
50.7'
Draft:
27.3'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    07/1948: Levert som K.G. MELDAHL til K.K.Rasmussen Rederi A/S( K.K.Rasmussen) Sandefjord                    
    11/1949: Solgt til Skibs A/S Abaco, Aruba, Astrea & Noruega ( Leif Høegh & Co. A/S ) Oslo, nytt navn  HØEGH CLAIR
    01/1955: Solgt til Skibs A/S Vilhelm Torkildsens Rederi( Vilh. Torkildsen) Bergen, nytt navn UTSIRA
    02/1960: Solgt til A/S Egelands Verk( Th. Brøvig) Farsund, nytt navn  CECILIE BRØVIG
    01/1968: Overført til Th. Brøvig & Co., Farsund                                                                      
    05/1968: Solgt til Hyundai International Inc.,Inchon, Korea, nytt navn  ATLAS PIONEER
    05/1972: Solgt Taiwan for opphugging. Ankom Kaohsiung 29/5-1972

    Skipsførere:  
    A. Konow,
    O. Hagerup-Nilsen
    Alf Thisland
    B. Belland
    E.W. Nakkestad 
    Th. Jakobsen
    S. Abrahamsen
    R. Syvertsen

    Maskineri:
    Compound dampmaskin, (dobbel compound) 4cylindere, diameter 2 x 17,7”–2 x 42,5”. Maskineri bygget ved Fredriksstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad.