v/H.Larsson-Fedde.
8/1935: A/S Rendal (Moltzau & Christensen) Oslo - BRATTDAL
12/1938: A/S Moltzau Tankrederi (Moltzau & Christensen) Oslo - BRATTDAL
4/1941: Lå i ballast i havn i Volo, Hellas etter en reise fra Alexandria med panserbiler og 227 soldater. Volo havn ble 13. april 1941 angrepet av 12 tyske fly. En bombe traff BRATTDAL og detonerte i skipets bunn. Skipet krenget over, og besetningen ble beordret fra borde.
De gikk senere om bord igjen, men på grunn av flyangrep 14. april dro de fleste av mannskapet da i land igjen. 15. april ble skipet truffet av en ny bombe fra fly. Mannskapet gikk om bord i skipet og det ble tatt til Oreus Bay. Store deler av mannskapet forlot skipet og etter at nye flyangrep startet i området morgenen 16. april, ble det besluttet at alt mannskap skulle forlate skipet.
17. april ble fartøyet igjen bombet, og denne gang sank skipet. Mannskapet rodde i to døgn til Kalkis, hvoretter de bordet et tog til Athen. Med biler, tog eller til fots, nådde de omsider Aegos, der byssegutten -hollenderen Johannes Gerritt van Oploo omkom under skyss til krysseren Orion. Livbåten han var om bord i kantret, og han druknet. De øvrige kom i god behold til Alexandria. (Kilde: warsailors.com)
5/1952: Hevet og reparert av tyske interesser - OREOI
7/1954: Andalusia Cia. Nav., Monrovia - NORTH DUCHESS
1956: B. D. Blumenfeld & Co., Hamburg, Tyskland - EBBA BLUMENFELD
1959: Krupp Reederei & Kohlenhandel, Bremen, Tyskland - RHEINHAUSEN
1960: Palmar Cia. Nav., Beirut, Lebanon - ELPIDOFOROS
1969: Elpidoforos Shipping Co., Famagusta, Cypros - ELPIDOFOROS
2/1971: Folkerepublikken Kina for opphugging.
Maskineri:
Dieselmotor, 2 takt/dobbeltvirkende. MAN maskineri,5 sylindere diam. 600x1100 mm.
Maskineri bygget ved Bremer Vulcan Schiffbau & Maschinefabrik, Vegesack, Tyskland.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/brattdal.html