M/T Aino - Foto v/ Arne Gundersen
Image 1 of 2
Historikk:
8.4.1931 - Sjøsatt som ASHMORE for Skibs-A/S Ashmore (Bertrand Jacobsen), Arendal. Rederiet kom straks i økonomiske vansker, og det uferdige fartøyet ble overtatt av byggeverftet.
4.1932 - Solgt til A. S. Allen, London, UK, som imidlertid ikke maktet å løse ut fartøyet.
10/1933 - Solgt til Et I/S v/ Johs. Kallevig, Arendal. Også dette falt gjennom.
28.12.1933 - Innkjøpt av C. H. Sørensen & Sønner, Arendal, og satt i fart som - AINO
9.1.1934 - Overført til A/S Aino (C. H. Sørensen & Sønner), Arendal. - AINO
12.9.1940 - Beslaglagt av Die Deutsche Kriegsmarine ved Framnæs mek. Verksted i Sandefjord.
12.8.1940 - Omdøpt - DIEDENHOFEN
12.9.1940 - Minesprengt (skadet) utenfor Den Helder og landsatt. Senere samme år brakt flott og reparert. Hovedsakelig benyttet som depotskip i Hamburg-området.
12.8.1945 - Tilbakelevert til eier. Omdøpt - AINO
1953 - Forlenget og ombygd: Nye mål. 6782 brt, 3940 nrt, 10.080 t.dw. 436.2 x 55.1 x 32.2. Ny motor: 6cyl. 2T EV DM (Nordberg Mfg., Milwaukee WI), 2700 bHK
3/1961 - Solgt til Soc. de Transportes Internationaux, Monaco. Omdøpt - SAINT ROMAN
6.11.1965 - Ankom Castellon, Spania, for hogging.
Maskineri:
Dieselmotor 2 takt enkeltvirkende 6 cyl. diam. 600 mm. Bygget ved Armstrong, Witworth & Co. Newcastle, England.