M/S Biala

Other names
ex Nidarø, ex Sande II, ex Sande, ex Fagerstrand I
Call sign
LDUW
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1923
Yard number
163
Month of delivery
August

Tonnage

Gross tonnage:
277
Net tonnage:
136
Deadweight:
325

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 325
Built by:
Nyqvist & Holm A/B,Trollhættan
Speed:
9

Dimensions

Length:
39,62m
Beam:
6,79m
Draft:
3,44m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    08/1923: Levert som FAGERSTRAND I til A/S Nesoddens Dampskibsselskap(H.M.Gjertsen)Kristiania 
    00/1929: Overført til A/S Nesodden Dampskibsselskap, Oslo
    02/1941: Overført til A/S Nesodden Bundefjord Dampskibsselskap , Oslo
    05/1941: Rekvirert av Die Deutsche Kriegsmarine
    04/1944: Kom i brann 3/4 av brennende olje fra C.A. Larsen under angrepet på Tirpiz i Alta. Overbygningen brant ut og skipet ble senket på grunt vann av tyskerne
    00/1946: Hevet og slept til Erling Andersens Slipp, Korsfjorden, Alta og kondemnert
    00/1947: Solgt av forsikringssselskapet til Skibs A/S Nord & Østerjøfrakt( M.B. Johansen) Skien. Reparasjon og ombygging ved Stokmarknes Mek. Verksted til lasteskip, nytt navn  SANDE
    00/1950: Nye mål: Dwt: 325 t. Brutto: 277 t. Net: 136 tonn. Dim: 39,62m- 6,79m- 3,44m ny motor; Nohab  BHK 325   Fart: 9  knop
    05/1962: Omdøpt  SANDE II
    05/1962: Solgt til Johan Bjørhol, Trondheim, nytt navn  NIDARØ
    03/1965: Solgt til Birger Skarsvåg, Trondhjem, nytt navn  BIALA
    04/1968: Solgt til Alfred Strømsvik, Gressvik, Trondheim
    00/1969: Omdøpt  ATLEGUTT
    08/1973: Solgt til Bernhoff Vollen, Sortland, nytt navn  MARINATOR
    00/1973: Ny motor: Deutz  BHK 460   Fart:
    04/1976: Solgt til Harry Lauksund, Alsvåg, Sortland, nytt navn  LIHOLM
    05/1987: Kondemnert og senket etter lang tids opplag ved Alsvåg Mek. Verksted, Alsvåg

    Maskineri
    Triple dampmaskin 3 cylindere diam. 10.5"-17.5"-28.5", bygd ved Kristiansand Mek.
    Verksted, Kristiansand, Kjeler samme.

    Dieselmotor Nohab 2takt enkeltvirkende 5 cylindere diam 250x420mm,
    bygd ved Nyquist & Holm AB. Trollhättan, Sverige.

    Dieselmotor 4takt enkeltvirkende - 6 cylindere diam. 220x280mm,
    bygd ved Klöckner-Humboldt- Deutz AG. Køln. Tyskland