M/T Havstraum

Other names
ex Empire Cricketer
Call sign
LLXB
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1944
Yard number
655
Month of delivery
Februar

Tonnage

Gross tonnage:
295
Net tonnage:
118
Deadweight:
350

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 672
Built by:
Cen.Mar.Eng.Works,Hartlepool
Speed:
10

Dimensions

Length:
134.4'
Beam:
24.2'
Draft:
8.9'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    02/1944: Levert som EMPIRE CRICKETER til Ministry of War Transport, London, UK
    08/1946: Solgt til A/S D/S Straum ( Anders Utkilen ) Bergen, nytt navn  HAVSTRAUM
    00/1954: Overført til Brødrene Utkilens Rederi ( Anders Utkilen ) Bergen
    00/1960: Overført til Brødrene Utkilens Rederi, Bergen 
    00/1965: Overført til Anders Utkilens Rederi, Bergen 
    00/1967: Solgt til Anton A. Rasmussen, Bergen, nytt navn  ANNE - BERITH
    00/1970: Solgt til A/S M/S Akstank P/R ( Per Hagen ) Drammen, nytt navn  AKSTANK
    00/1970: Ny motor: Liebknect    BHK 770   Fart: 11 knop
    00/1971: Forlenget 23.0'- Dødvekt:450 t. Brutto:271 t. Net:191 tonn DIM: 47,97m-7,37m- 2,71m
    00/1972: Overført til S/E Akstank ( Per Hagens Rederi ) Drammen
    00/1974: Overført til A/S Intercar (Per Hagens Rederi) Drammen 
    03/1977: Overført til Bulk Product Shipping Pte Ltd( Per Hagen) Singapore, nytt navn  HIGH HEAT
    01/1990: Solgt til Bulk Product Shipping Trading Pte Ltd ( Cli-Cob Line International A/S ) Hammerfest                              nytt navn  NORTRADER
    01/1990: Innmeldt  NIS  nr 864    LAYH2
    11/1990: Ommålt: BRUTTO: 494 tonn. NET:191 tonn. Dødvekt:530 tonn
    04/1991: Solgt til Intercar A/S, Drammen, Hammerfest 
    04/1991: Solgt til AOS Atlantic Offshore Supply Norway A/S, Drammen / Hammerfest 
    03/1992: Overført til Intercar A/S, Drammen, Hammerfest 
    05/1994: Solgt til Ole Palm Pettersen ( Anne Gro A/S ) Hammerfest 
    03/1995: Overført til Ole Palm Pettersen, Dragør, Panama, nytt navn  ANNA P
    06/1998: Solgt til Uni-Tankers (Nordtank Shipping Aps, Middelfart) Panam, nytt navn  TINY SWAN
    11/1998: I brann 26/11 i Kattegat,SW av Anholt.Forlatt av mannskapet.Brannen slukket og skipet slept                          til Fredericia, Danmark og videre til Odense og Klapeida for reparasjon og ombygging.
    00/1999: Overført til Uni-Tankers M/T Tiny Swan Aps ( Uni-Tankers Aps ) Middelfart, Danmark 
    00/1999: Ny motor: SCANIA    BHK 336  Fart:
    06/2008: Solgt til Great Eagle Maritime Int. Ltd, Malabo, Equatorial Guinea, nytt navn CAMILLA EAGLE
    12/2009: Overført til Great Eagle Maritime International Ltd., Panama 
    01/2010: Omdøpt CAMILLE EAGLE
    01/2018: Solgt til Cajis Oil & Gas Ltd, Lagos, Nigeria, nytt navn  AQUA RAPHA
    00/2021: Still in service/Fremdeles i fart