M/S Sunfalcon

Other names
ex Siredal,ex Cape Faro,ex Crux,ex Grey Master
Call sign
LMFY
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1944
Yard number
296
Month of delivery
April

Tonnage

Gross tonnage:
5.231
Net tonnage:
3.028
Deadweight:
7.900

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 4150 NHK 770
Built by:
Nordberg Mfg. Co., Milwaukee, WI

Dimensions

Length:
412.3'
Beam:
60.1'
Draft:
24.9'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Type: C-1A

    04/1944: Levert som CAPE FARO til U.S.War Shipping Administration, Beaumont, Texas, USA
    12/1946: Solgt til Den Norske Stat ( Skipsfartsdirektoratet ) Oslo
    02/1947: Solgt til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, nytt navn  CRUX
    01/1950: Brann i rom nr.2. Innsatt radar
    06/1951: Solgt til A/S Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim
    03/1954: Solgt til Skibs A/S Golden West ( J.H. Andresen & Tidemand Tobakfabrikk )Oslo,
                    nytt navn  GREY MASTER
    05/1960: Solgt til A/S Odderø, A/S Helgøy, A/S Norsk Rutefart, A/S Kinn , A/S Oksøy ( A.I. Langfeldt
                    & Co, Kristiansand S, nytt navn  SIREDAL
    05/1963: Omdøpt p.g.a. T/C Saquenay  SUNFALCON
    00/1966: Overført til I/S M/S Sunfalcon ( A.I.Langfeldt & Co ) Kristiansand S
    02/1968: Solgt til Skips A/S Soltun & Co(Johs. Solstad)Skudeneshavn,nytt navn CONCORDIA FALCO
    08/1968: Omdøpt  SOL TULLA
    08/1968: Omdøpt  SCANDIA FALCON
    01/1972: Solgt til Taiwan for opphugging. Ankom Kaohsiung den 21/1-1972

    LASTEROM: 441.640 cub.ft.

    Maskineri:
    2 stk. dieselmotor, 2takt, enkeltvirkende, hver 6 cyl. diam. 21.5x29.0",
    bygd ved Nordberg Manufacturing Co. Milwaukee, Wisconsin, USA.