D/S Uller

Other names
ex Topdalsfjord II
Call sign
LLAD
Class
DNV1A1 Slepebåt
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1943
Yard number
107
Month of delivery
August

Tonnage

Gross tonnage:
290
Net tonnage:
87
Deadweight:
487

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 97

Dimensions

Length:
40,59m
Beam:
7,55m
Draft:
3,85m
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    8/1943: Norsk Tysk Rederi A/S(Ditlef Lexow) Oslo - TOPDALSFJORD II
    /1945: Krigsmarine Arsenal Drondheim - TOPDALSFJORD II
    /1945: Satt på land i Stenvaagsundet
    /1946: Direktoratet for fiendlig eiendom(Den Norske Stat) Oslo - TOPDALSFJORD II
    4/1946: Norsk Bjergningskompani A/S,Bergen, Trondheim - ULLER
    /1946: Hevet og reparert
    3/1969: Karl Refsnes P/R,Refsnes, Trondheim - ULLER
    9/1972: Misje Mek.Verk.A/S(Kåre Misje & Co) Bergen - JOMI
    /1973: ny motor: Normo   BHK 780    
    /1974: K/S A/S Jaki, Bergen - ULLER
    /1976: ny motor: Alco   BHK 3560   Fart: 15  knop
    7/1987: Polaris Towage Ltd.,Valetta, Malta - WILMA
    2/1988: J.T.S.Sjøfarts A/B,Varberg, Sverige - WILMA
    6/1990: Eide Shipping Ltd.A/S,Høylandsbygd, Bergen - EIDE CHIEF
    3/1993: Taubåtkompaniet A/S, Trondheim - BOA CHIEF
    5/2001: Taubåtkompaniet A/S,San Lorenzo, Honduras - BOA CHIEF
    12/2003: A.Q.Reda Sea Shipping Co.Ltd.,Limassol, Cypros - OCEAN CHIEF
    /2004: omdøpt - OCEAN LADY
    /2005: Elenmar Maritime Ltd., Panama - OCEAN LADY
    1/2008: I brann den 2/1-08 i Ceuta etter lengre tid i opplag.Beordret ut på dypt vann for å slukke ilden.Den 3/1sank hun på dypt vann ca.8 n.m. utenfor Ceuta. Norsk Bjergingskompagni                                                               

    Maskineri
    Triple dampmaskin 3 cylindere diam. 14"-23.5"-38"x27". Bygget ved Mjellem & Karlsen, Bergen. Kjeler Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad.
    1976 Ny motor Alco   BHK 3560