v/H. Larsson-Fedde
BYGD SOM DAMPSKIP
10/1923: Levert som EIK II til HvalfangerselskapetNorge A/S (Chr.Nielsen & Co) Larvik
00/1925: Solgt til Soc. Portuguesa da Pesca de Cotaseos, Lisboa, Portugal, nytt navn SIBALDI
08/1926: Solgt til Hvalfangerselskapet Norge A/S (Chr. Nielsen & Co) Larvik, nytt navn EIK II
09/1935: Solgt til Andr. L. Grønaas, Mosterhamn, Bergen, nytt navn SOLLUND II
09/1935: Ny motor: Bolinder BHK 160 NHK 44 Fart:
00/1948: Overført til til Jenny Grønaas, Mosterhamn, Bergen
12/1949: Ny motor: Skandia BHK 420 NHK 60 Fart: 8 knop
00/1951: Overført til Andr. Grønaas Rederi, Mosterhamn, Bergen
08/1960: Solgt til Olav Håheim P/R, Tyssebotn, Bergen
00/1963: Forlenget 28.7'-Dødvekt: 320 t. BRT: 284 tonn. NET: 150 tonn. omdøpt TOYA
00/1966: Solgt til Birger Skarsvåg, Trondheim
00/1969: Solgt til A/S Klaveness Chartering (T. KLaveness) Trondheim
00/1970: Ny motor: Alpha BHK 420 Fart: 8 knop
03/1971: Solgt til Sameiet Toya (Samuelsen & Galtung) Trondheim
00/1972: Solgt til Knut Krogsæter P/R, Trondheim
00/1973: Omdøpt ØYFINN
10/1974: Forliste den 28/10 ved Bjørnsund lykt på reise Rausand til Steinshamn med grus. Mannskapet på 4 personer omkom
Maskineri:
Til 1935 Motor: Trippel 3 syl. NHK 107
Fra 1935 Raaoljemotor 2-takt enkeltvirkende- 2 sylindere diam. 420mm.
Bygget ved J & C. G. Bolinder mek. Verkstad Aktiebolag, Stockholm, Sverige.
Se også:
http://www.warsailors.com/homefleet/shipss2.html#So